Työ vie vuosittain hengen yli kahdelta miljoonalta

28.04.2005 11:16
SAK
ILO:n raportti Prevention: A global strategy

Työperäiset sairaudet aiheuttavat vuosittain 1,7 miljoonaa kuolemantapausta. Sen lisäksi työtapaturmissa saa surmansa noin 350 000 työntekijää vuodessa. Näin kertovat Kansainvälisen työjärjestön ILO:n tuoreimmat tilastot tänään, jolloin yli sadassa maassa vietetään työnsä vuoksi menehtyneiden muistopäivää.

ILO:n mukaan 268 miljoonaa työntekijää joutuu vuosittain vähintään kolmen päivän sairauslomalle. Uusia työperäisiä sairaustapauksia sattuu joka vuosi 160 miljoonaa. Järjestö arvioi, että työtapaturmien ja työperäisten sairauksien aiheuttama taloudellinen menetys vastaa neljää prosenttia maailman bruttokansantulosta.

Taloudellisesti kehittyneissä maissa työstä johtuvien kuolemantapausten määrän kasvu on pysähtynyt. Tämä näkyy jo Etelä-Koreassakin, joka on hiljattain noussut taloudellisesti kehittyneiden maiden joukkoon.

Teollistumisvaiheessa olevissa Aasian ja Latinalaisen Amerikan maissa työn vaaroista johtuvien hengenmenetysten määrä on viime vuosina kasvanut. ILO:n työturvallisuusohjelman johtaja Jukka Takala selittää ilmiötä osaksi sillä, että vaarallisiin töihin hankitaan runsaasti työvoimaa maaseudulta antamatta työntekijöille riittävää työsuojelukoulutusta.

Asbestipölyn aiheuttama asbestoosi surmaa vuosittain 100 000 kuolemaa. Taloudellisesti kehittyneissä maissa asbestoosikuolemien määrä kasvaa yhä. Kolmannen maailman maataloudessa torjunta-aineet aiheuttavat joka vuosi noin 70 000 kuolemantapausta. Rakennustöissä kuolee ILO:n mukaan vuosittain vähintään 60 000 työläistä.

Muistopäivän johdosta antamassaan lausunnossa Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälisen liiton pääsihteeri Guy Rider muistuttaa siitä, että monessa maassa viranomaiset ja työnantajat suhtautuvat välinpitämättömästi työn vaaroihin.

Hän toteaa, että työntekijöiden omat mahdollisuudet vaikuttaa työpaikkojensa riskeihin riippuvat suuresti työntekijöiden ay-oikeuksien laajuudesta.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi