Työ auttaa kotoutumaan

Lakimies Anna-Liisa Häkkinen on neuvonut ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä työelämän kysymyksissä kohta kuukauden päivät. Kysymyksiä on tullut laidasta laitaan, monet niistä liittyvät työsuhteen ehtoihin.
12.04.2016 07:55 karhu admin

– Kysymykset ovat koskeneet muun muassa nollatyösopimuksia, tilanteita, joissa ei ole kirjallista työsopimusta ja työsuojeluun liittyviä asioita. Palkkaa ei aina makseta työehtosopimuksen mukaisesti eikä ulkomaalaistaustainen työntekijä välttämättä tiedä minkä työehtosopimuksen mukaan palkka pitäisi maksaa, Anna-Liisa Häkkinen kertoo.

SAK haluaa maksuttoman neuvontapalvelun avulla tukea maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä pääsemään sisään suomalaiseen työelämän ja kotoutumisen alkuun.

Anna-Liisa Häkkinen neuvoo työelämän kysymyksissä puhelimitse ja sähköpostitse suomen ja englannin kielellä. Häkkinen korostaa, että kysyjän ei tarvitse olla ammattiliiton jäsen saadakseen neuvoja.

Kototutumisen onnistumisen yksi mittari on suomalaisen työelämän pelisääntöjen tuntemus ja sen hahmottaminen, miten suomalaisessa työelämässä toimitaan. Häkkisen tehtävänä onkin myös välittää tietoa suomalaisesta työelämästä maahanmuuttajajärjestöille ja kouluttaa työpaikkojen luottamusmiehiä maahanmuuttoon liittyvissä asioissa.

– Kun mahdollisiin epäkohtiin puututaan ajoissa, voidaan estää ongelmien paisuminen.

Anna-Liisa Häkkinen on erikoistunut työoikeuteen. Hän kiinnostui työsuhdeneuvonnasta heti, kun näki sitä koskevan työpaikkailmoituksen.

– Pidän projektia kiinnostavana ja tärkeänä. Maahanmuuttajien määrää lisääntyy Suomessa ja samalla kotoutumisen merkitys korostuu.

SAK:n neuvontapalvelu on osa Töissä Suomessa -yhteishanketta, jonka tarkoituksena on kehittää maahanmuuttajien kotoutumista ja työllistymistä edistäviä neuvontapalveluita. Helsingin kaupungin hallinnoimassa hankkeessa on useita toimijoita.

Euroopan sosiaalirahasto ESR on myöntänyt neuvontapalvelulle rahoituksen vuoden 2018 elokuun loppuun. Sen kustannuksiin osallistuvat myös Palvelualojen ammattiliitto PAM ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL.

Pirjo Pajunen