s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tyky tukemaan työssä jaksamist…

Tyky tukemaan työssä jaksamista (28.5.1999)

Kansallisen ikäohjelman osana toteutettu barometritutkimus suomalaisten työpaikkojen työkykyä ylläpitävästä toiminnasta on tärkeä ja ajankohtainen. Useat suomalaiset ja kansainväliset tutkimukset kertovat nopeasti muuttuneesta työelämän todellisuudesta, joka asettaa entistä suurempia vaatimuksia henkilöstön työkyvylle, terveydelle, osaamiselle ja suoritteille. Sairaus- ja eläketilastot näyttävät varsinkin mielenterveysongelmien kasvun.

Myönteisiä ovat barometrin tulokset, jotka näyttävät tyky-toiminnan olevan tuttua valtaosalla suomalaisista työpaikoista sekä uskon tykyn taloudellisiin hyötyihin olevan vankan. Huolestuttavaa sen sijaan on tykyn irrallisuus tavallisen arkityön sekä varsinkin henkilöstön henkisen hyvinvoinnin kehittämisestä. Työyhteisöjen toimivuuden parantaminen on nostettava yksilökeskeisen tykyn rinnalle. Palkansaajajärjestöjen ja tutkimuslaitosten muissa tutkimuksissa nousevat jatkuva kiire, ylimitoitetut suoritusvaatimukset ja työssä uupuminen merkittävimmiksi työsuojeluongelmiksi. Tyky-barometrissa todetaan vain kolmen prosentin vastaajista arvioineen tyky-toiminnan parantaneen jaksamista. Neljä prosenttia arvioi tyky-toimien lisänneen henkistä vireyttä ja hyvinvointia.

Tyky-toiminta vaatii siis pikaista tehostamista juuri niillä osa-alueilla, jotka eniten vaarantavat palkansaajien hyvinvointia työssään. Tässä tarvitaan edelleen työpaikkojen yhteistoiminnan parantamista johdon, esimiesten, henkilöstön ja asiantuntijoiden, etenkin työterveyshuollon, kesken.

Myönteistä on, että maan uusi hallitus on nostanut työssä jaksamisen ohjelmaansa. Samoja päämääriä tukee tavoite uudistaa työterveyshuoltolaki ja työturvallisuuslaki tämän päivän työelämän ongelmia ja työsuhteiden kirjoa vastaaviksi.

Hyvin toteutettu, laaja-alainen tyky on taloudellisesti erittäin kannattavaa niin työnantajalle kuin yhteiskunnallekin. Palkansaajan näkökulmasta olennaista on inhimillisen hyvinvoinnin lisääminen. Työssä jaksamiseen tarvitaan tykyä.

Lisätietoja: Raili Perimäki Riitta Työläjärvi Heikki Liede SAK STTK Akava GSM 040-522 6285 GSM 0400-798 957