s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tutkimusprojekti vahvistaa: ma…

Uutinen

Tutkimusprojekti vahvistaa: mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen riittävästi (2.3.2000)

– Paikallisen sopimisen tutkimusprojekti vahvistaa, että suomalaisilla työpaikoilla on mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen riittävästi. Turun yliopistossa valmistuneen tutkimuksen tulokset kertovat, että aitoa tarvetta paikallisen sopimisen laajentamiseen ei ole. Toisaalta tutkimus vahvistaa valitettavasti myös sen, että paikallinen sopiminen ei ole nykyisellään tasavertaista ja neuvotteluissa on usein esiintynyt myös luottamusmiesten painostusta, totesi paikallista sopimista ja luottamusmiesten asemaa selvittäneen tupo-työryhmän puheenjohtaja Jyrki Helin Turun tutkimuksen loppuraportin julkistamistilaisuudessa.

– Työaikajärjestelyt ja palkkaus ovat paikallisen sopimisen yleisimmät muodot. Erityisesti tulospalkkausta koskevat asiat ovat paikallisten neuvottelujen arkipäivää, mutta tutkimustulosten mukaan juuri näissä asioissa neuvottelun ja työnantajan sanelun raja on häilyvä. Siksi paikallisen sopimisen menettelytapoihin tuleekin jatkossa paneutua perusteellisesti, Helin totesi.

Helinin mukaan parhaiten paikallinen sopiminen toimii sellaisissa yrityksissä, joissa sitä ei yritetä käyttää vallitsevan työehtotason alittamiseen, vaan joissa etsitään joustavilla käytännöillä uusia vahvuuksia.

– Turun yliopiston paikallisen sopimisen tutkimusryhmä on tehnyt hyvän katsauksen ja analyysin paikallisen sopimisen tilasta ja luottamusmiesten asemasta Suomessa vuosituhannen vaihteessa. Erityisen arvokasta on projektin monitieteinen tutkimusote. Tutkimus antaa hyvää tietopohjaa työelämän parantamiselle itse työpaikoilla sekä työmarkkinajärjestöjen kehittämistyölle, Helin kommentoi tänään julkaistua Uhmavaaran, Kairisen ja Niemelän tutkimusta.

– Tutkimuksessa on sovellettu paikallisen sopimisen laajaa määritelmää. Silloin se koskee työehtosopimusten pohjalta tapahtuvan sopimisen lisäksi kaikkea muutakin työpaikalla tapahtuvaa henkilökohtaista ja kollektiivista sopimista, työsopimusten muutoksista YT-menettelyyn ja konserniyhteistyöhön saakka. Periaate on hyvä, sillä näin saadaan koko kokonaisuus tarkasteluun ja toivottavasti myös kehittämistoimien kohteeksi – aina työnantajan isännänvaltakäytäntöjä myöten, Helin painotti.

Lisätietoja: SAK:n tutkimussihteeri Jyrki Helin, puh. (09) 7721439, 040-7312388