s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tupotyöryhmä sopi osittaisen h…

Tupotyöryhmä sopi osittaisen hoitovapaan laajentamisesta

Kuva: Ville Juurikkala

Meneillään olevan tulokierroksen työelämä- ja koulutuskysymyksiä pohtivat työryhmät jatkoivat sunnuntai-iltana työtään. Työelämätyöryhmässä saatiin läpimurto, kun osapuolet pääsivät yksimielisyyteen osittaisen hoitovapaan laajentamisesta. Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen ja -rahaan ulotetaan lapsen ensimmäisiin kouluvuosiin. Nykyisin mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen päättyy lapsen ensimmäisen luokan syyslukukauden lopussa.

Työryhmässä sovittiin myös määräaikaisten työsuhteiden käyttöä koskevasta selvitystyöstä, jonka jälkeen on tarkoitus laatia ohjeistus määräaikaisten työsuhteiden asianmukaisesta käytöstä. Hankkeeseen liitetään myös koulutus- ja tiedotuskampanja. Toinen kehittämistyöryhmä ryhtyy selvittämään, miten työaikajärjestelyt saataisiin paremmin joustamaan perheiden tarpeiden mukaan. Lisäksi vuorotyöntekijöiden terveysriskeistä käynnistetään selvitystyö ja kehittämishanke. Myös tehostetun työaikavalvonnan jatkamisesta on päästy yhteisymmärrykseen.

Myös koulutustyöryhmä oli pitkään koolla sunnuntai-iltana, mutta missään olennaisessa kysymyksessä ei päästy eteenpäin. Koulutustyöryhmä antaa maanantaina selvityksen tähänastisesta työskentelystään työmarkkinajohtajien kuusikolle. SAK on edellyttänyt 10 miljoonan euron lisäpanostusta aikuisväestön osaamisen kohottamisohjelmaan sekä aikuiskoulutustuen ehtojen parantamista. Palvelutyönantajien kanssa on lisäksi neuvoteltu palvelualoja koskevan koulutus- ja irtisanomissuojasopimuksen aikaansaamisesta. Teollisuudessa vastaavat sopimukset ovat jo olemassa.

SAK:n hallituksen tämänpäiväisessä kokouksessa arvioidaan myös neuvottelutilannetta. Lisäksi kokouksessa täsmennetään järjestön ostovoimatavoitteita. Pohdittavana on mm. SAK:n tavoitteleman tasa-arvoerän ja indeksiehdon rakenne sekä ansiokehityslausekkeen muoto.

Kuusikko kokoontuu neljän päivän tauon jälkeen maanantaina iltapäivällä ja päivittäisiä tapaamisia on jo sovittu perjantaille asti. Tupoa koskeva neuvottelutulos on määrä saada valmiiksi ensi viikonloppuna. Kaikki keskusjärjestöt ovat varautuneet kutsumaan hallintonsa koolle maanantaina 11. marraskuuta.

Tuponeuvottelujen tilanne 4.11.
SAK:n tupo-sivut löytyvät osoitteesta