s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tupon työelämäasioissa edistys…

Uutinen

Tupon työelämäasioissa edistystä – koulutusasioissakin edellytyksiä ratkaisuihin

Kuva: Ville Juurikkala

Tupon työelämätyöryhmä oli koolla keskiviikkona. SAK:n työympäristöosaston johtajan Kirsti Palanko-Laakan mukaan työryhmä on käynyt neuvotteluja hyvässä ja asiallisessa hengessä. Osa työryhmän käsittelemistä asioista on edennyt jo siihen vaiheeseen, että on voitu sopia niihin liittyvistä jatkotoimenpiteistä.

Työaikaan tai työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen liittyvistä asioista osapuolet ovat vasta esittäneet omat näkemyksensä työryhmälle. Työelämätyöryhmä kokoontuu seuraavan kerran ensi sunnuntaina, jolloin on tarkoitus käydä läpi ainakin perhepoliittiset asiat.

Koulutustyöryhmä on jakanut käsittelemänsä asiat kahteen koriin: työmarkkinajärjestöjen kesken sovittaviin ja niihin, joissa tarvitaan valtiovallan toimenpiteitä. Työryhmän eilisessä kokouksessa osapuolet vaihtoivat konkreettisia esityksiä ryhmän käsiteltävinä olevista asioista puolin ja toisin.

– Koulutusasioista on jo olemassa sopimisen pohjaa, vaikka konkreettisia ratkaisuja ei vielä olekaan näköpiirissä, kertoo SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja Pekka Ahmavaara. Ahmavaara toivoo, että koulutustyöryhmän kokouksessa ensi sunnuntaina pystyttäisiin ratkaisemaan mahdollisimman monta ryhmässä olevaa asiaa. Työryhmän on määrä esittää koulutusasioista raportti kuusikolle ensi viikon maanantaina.

Myös talouspoliittinen työryhmä ja kaprokkityöryhmä ovat käynnistämässä toimintaansa. Talouspoliittisen työryhmän ensimmäisen kokous oli keskiviikkona ja sopimuksen rakennetta valmisteleva kaprokkityöryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran tänään. Kaprokkityöryhmän kokouksessa valmistauduttaneen ensi viikon tiiviiseen neuvotteluaikatauluun.

Työmarkkinakeskusjärjestöjen pääneuvottelijoiden kuusikko on koolla seuraavan kerran ensi maanantaina.

SAK:n tupo-sivut löytyvät osoitteesta
.