s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tupon palkankorotukset voimaan…

Tupon palkankorotukset voimaan (01.02.)

Tupon pohjalta neuvotellut työehtosopimukset tulevat tänään voimaan. Se merkitsee samalla sitä, että sopimuksiin neuvotellut palkankorotukset näkyvät palkansaajien tilinauhoissa 1.2.2001 tai sen jälkeen lähinnä alkavasta palkanmaksukaudesta lähtien.

Tupon pohjalta neuvotellut työehtosopimukset toteuttavat solidaarisen palkkapolitiikan linjaa. Kun yleinen kustannusvaikutus on 3,1 prosenttia, erityisesti naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla korotukset ovat tuntuvasti korkeampia. Esimerkiksi myyjillä, tarjoilijoilla ja tekstiili- ja vaatetusteollisuudessa työskentelevillä korotukset nousevat noin 3,7 prosentin tasolle. Vastaavasti monilla miesvaltaisilla aloilla korotukset ovat 2,7-2,8 prosentin luokkaa.

Käteen jäävät tulot nousevat myös tupossa sovittujen verohelpotusten ansiosta. Helpotusten yhteissumma on tänä vuonna noin 6 miljardia markkaa ja ensi vuonna noin 4 miljardia markkaa. Tupon ja verohelpotusten myötä keskituloisen, noin 11 000 markkaa kuukaudessa ansaitsevan SAK:laisen käteen jäävät tulot nousevat vuonna 2001 noin 400 markalla kuukaudessa.

Työttömyysturvaan tupo tuo ensimmäisen korotuksen kymmeneen vuoteen. Sopimuksen mukaan päivärahan ansio-osan laskentaprosentti nostetaan ensi vuoden maaliskuussa 42:sta takaisin 45:een. Laskentaprosentin korotus nostaa ansiosidonnaista päivärahaa keskimäärin 230 markkaa kuukaudessa.

Vuosille 2001 ja 2002 solmittu tupo parantaa myös työelämän laatua: palkallinen helatorstaiviikon vapaa lyhentää työaikaa vuonna 2002, koulutusmahdollisuuksia parannetaan, työssä jaksamista edistetään ja luottamusmiesten asemaa parannetaan.

Lisätietoja tuposta löytyy SAK:n vanhan Internet-palvelun tupo-sivustosta. Tulopoliittinen sopimus vuosille 2001 ja 2002 löytyy myös pdf-muodossa (tiedoston voi avata ja tulostaa Acrobat Reader-ohjelmalla, jonka saa maksutta käyttöön Adoben Internet-palvelusta).