s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tupokorotukset ja veronkevenny…

Uutinen

Tupokorotukset ja veronkevennykset tuovat keskituloisen palkansaajan tilille 38 euroa lisää

Ostovoima voi kasvaa tänä vuonna lähes kolme prosenttia

Kuva: Pekka Salonen

Tupon yhteydessä päätettiin veronkevennyksistä. Uudet verokortit tulevat voimaan huomenna tiistaina. Ansiotuloverotusta kevennetään inflaatiotarkistus mukaan lukien tänä vuonna kaikkiaan noin 506 miljoonaa euroa. Tupossa sovitut palkankorotukset puolestaan tuntuvat palkansaajien kukkarossa maaliskuun alusta.

Verokevennykset ja maaliskuun alussa voimaan astuvat tupo-korotukset nostavat yhdessä 2500 euroa kuussa ansaitsevan alle 53-vuotiaan palkansaajan käteen jääviä kuukausituloja noin 38 eurolla. Samaa kuukausituloa ansaitsevan yli 53-vuotiaan palkansaajan käteen jäävät kuukausitulot nousevat 20 euroa. Yli 53-vuotiaat maksavat tämän vuoden alusta korotettua työeläkemaksua ja heille vastaavasti kertyy aiempaa enemmän eläkettä.

SAK:laiselle keskivertoperheelle palkankorotukset ja veronkevennykset tuovat yhteensä 61 euroa lisää kuukaudessa, kun enemmän ansaitsevan puolison bruttopalkka on 2400 euroa/kk ja vähemmän ansaitsevan 1900 euroa/kk.

Tulopoliittisen selvitystoimikunnan arvioiden perusteella ja olettaen, että inflaatio jää tänä vuonna noin puoleentoista prosenttiin, palkansaajien yhteenlaskettu ostovoima voi kasvaa tänä vuonna lähes kolme prosenttia.

Palkat nousevat tupon vaikutuksesta 1.3.2005 keskimäärin 2,5 prosenttia. Palkkojen tupossa sovittu yleiskorotus on 18 senttiä tunnilta tai 30,06 euroa kuukaudelta, kuitenkin vähintään 1,9 prosenttia. Yleiskorotuksen lisäksi palkkoja nostaa 0,6 prosentin liittoerä, jonka vaikutus vaihtelee sopimusalakohtaisesti. Sekalinjainen, sekä euroissa että prosenteissa määritelty korotus merkitsee, että pienituloisten palkat nousevat suhteessa enemmän kuin suurempituloisten.

– Vastaava ekonomisti Ismo Luimula, puh. (09) 772 1311
– Ekonomisti Helena Pentti, puh. (09) 772 1312

SAK:laisen perheen nettotulon muutos 2005

euroa/kkEnemmän ansaitseva   34Vähemmän ansaitseva  28Perhe yhteensä       61
  • SAK:laisen perheen nettotulot nousevat kaksi prosenttia (61 euroa/kk ja 763 euroa/v) vuonna 2005. Nettopalkan muutos kuukaudessa on laskettu vuosiansioista. Siinä on otettu huomioon palkankorotusten voimaan tulo 1.3.2005. Laskelmassa ei ole mukana palkkaliukumaa ym.
  • Enemmän ansaitsevan bruttopalkka on 2400 euroa/kk ja vähemmän ansaitsevan 1900 euroa/kk.
  • Summat ovat laskennallisia ja ne vaihtelevat sopimusalan sekä mm. asuinkunnan mukaan.

Liitetaulukot

• Alle 53-vuotiaiden vero- ja maksumuutokset sekä sopimuskorotukset 2005
  • 53 vuotta täyttäneiden vero- ja maksumuutokset sekä sopimuskorotukset 2005
  • Ansiokehityksen ja verotuksen vaikutus SAK:laisen perheen nettotuloihin 2005-2007

Lisätietoa palkansaajien ansiokehityksestä sekä vero- ja maksumuutoksista SAK:n verkkopalvelun tupo-sivustossa.