s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tupo takaisi tasaisen ostovoim…

Tupo takaisi tasaisen ostovoiman kasvun

Ihalaisen mukaan tupo voisi toimia siltana epävarman taloustilanteen yli.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalaisen mukaan keskitetty tulopoliittinen kokonaisratkaisu toisi nykyisessä epävarmassa taloudellisessa tilanteessa vakautta ja turvallisuutta palkansaajaperheille.

– Tupo voisi toimia siltana yli epävarman taloustilanteen taaten kotitalouksille tasaisen ostovoiman kasvun, Ihalainen sanoi eilen keskiviikkona Kotkassa SAK:n työmarkkinatoimittajille järjestämässä seminaarissa.

Ihalaisen mukaan nykytilanteeseen sopisi parhaiten kaksivuotinen sopimus, jossa sovitaan molempien vuosien palkankorotuksista samalla kertaa.

– Vakauden ja ennustettavuuden kannalta on parempi, että toisen vuoden palkankorotuksia ei jätetä auki.

Palkansaajien ostovoima on kuluneen kahden vuoden aikana kasvanut yhteensä yli viidellä prosentilla. Ihalaisen mielestä nyt toteutunut ostovoiman kasvun on hyvä tavoite myös seuraavalle sopimuskierrokselle. Käytännössä tämä tarkoittaa kuluvaa kierrosta suurempia palkankorotuksia.

– Veronkevennykset ovat olleet merkittävä palkansaajien ostovoimaa lisäävä tekijä. Nyt ei ole odotettavissa samanlaista veroporkkanaa.

Veroporkkanan tilalle Ihalainen toivoi valtiovallalta muita toimia. Nämä voisivat liittyä mm. hyvinvointipalvelujen turvaamiseen, osaamisen parantamiseen ja työllisyyden edistämiseen.

Solidaarista palkkapolitiikkaa tarvitaan

Lauri Ihalainen korosti, että SAK pitää jatkossakin kiinni solidaarisesta palkkapolitiikasta. Tämä tarkoittaa, että SAK tavoittelee senttipohjaista yleiskorotusta. Viime vuosien tupoissa on päädytty ns. sekalinjaan, joka on sentti- ja prosenttipohjaisten palkankorotusten yhdistelmä.

Tuloratkaisuissa on viime vuosina ollut mukana myös tasa-arvo- tai matalapalkkaerä ja liittokohtainen järjestelyerä. Ihalainen ja tilaisuudessa puhunut Kunta-alan ammattijärjestön KTV:n puheenjohtaja Tuire Santamäki-Vuori korostivat, että naisten ja miesten palkkatasa-arvoa edistää parhaiten senttipohjainen yleiskorotus. Tasa-arvoerillä on Santamäki-Vuoren mielestä voitu lähinnä estää naisten ja miesten välisen palkkakuilun leveneminen.

Ihalainen olisi valmis jatkossa kasvattamaan liittoerän osuutta. Tällöin se toimisi pottina, jolla voidaan korjata alakohtaisia ongelmia.

Lauri Ihalaisen mukaan syksyn neuvottelupöytään nousevat varmuudella tulos- ja voittopalkkiojärjestelmien pelisäännöistä sopiminen.

– Tulos- ja voittopalkkiojärjestelmien käyttö lisääntyy ja niistä on tullut yhä tärkeämpi osa palkkaa useilla aloilla. Nyt olisi sovittava käyttöönoton periaatteista yhdessä työntekijöiden kanssa ja saatava ne kaikille sopimusaloille.

Ihalainen laittoi tupokoriin myös työelämän sukupolvenvaihdokseen varautumisen, työ- ja perhe-elämän yhteensovittamisen helpottamisen ja työntekijöiden työsuhdeturvan parantamisen.

Pirjo Pajunen/SAK