s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tupo-korotukset voimaan

Tupo-korotukset voimaan

Palkat nousevat maaliskuussa. Kuva: Pekka Salonen.

Tasokorotus myös työttömyysturvaan

Tulopoliittiseen sopimukseen liittyvät palkankorotukset vuodelle 2002 astuvat tänään voimaan. Edellisen kerran tupo-korotukset tulivat palkkoihin viime vuoden helmikuussa.

Työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen vuosille 2001 ja 2002 tekemä tupo-sopimus korottaa palkkoja tänä vuonna keskimäärin 2,3 %. Palkkojen yleiskorotus on 18 senttiä (107 penniä) tunnilta tai 30 euroa (179 mk) kuukaudelta, kuitenkin vähintään 1,9 %. Yleiskorotuksen lisäksi palkkoja nostaa liittoerä, jonka vaikutus palkkoihin vaihtelee sopimusalakohtaisesti. Liittoerän kustannusvaikutus on 0,3 %.

Käteen jääviä tuloja nostavat palkankorotusten lisäksi tuloveron kevennykset. Tuloveroja kevennetään tänä vuonna yhteensä 750 miljoonalla eurolla (noin 4 460 milj. mk).

Palkankorotusten ja tuloveron kevennysten myötä keskituloisen, 2 000 euroa (n. 11 900 mk) kuukaudessa ansaitsevan SAK:laisen käteen jäävät tulot nousevat tänä vuonna keskimäärin 43 eurolla (n. 255 mk) kuukaudessa. Summa on laskennallinen ja vaihtelee sopimusalakohtaisesti.

Myös työttömyysturvaan korotus

Työttömyysturvaan tupo tuo maaliskuun alussa ensimmäisen tasokorotuksen kymmeneen vuoteen. Tupo-neuvotteluissa sovittiin, että päivärahan ansio-osan laskennassa prosentti nostetaan 42 prosentista takaisin 45 prosenttiin. Myös peruspäiväraha nousee maaliskuun alussa 84 senttiä (n. 5 mk) päivässä. Korotusten yhteisvaikutus ansiosidonnaiseen päivärahaan on esimerkiksi 2 000 euroa kuukaudessa ansainneelle työttömälle lähes 53 euroa (n. 315 mk) kuukaudessa.

Tupossa sovittiin myös helatorstain muuttamisesta palkalliseksi vapaapäiväksi vuodesta 2002 alkaen. Palkallinen helatorstaivapaa on kymmeneen vuoteen palkansaajille ensimmäinen yleinen työajan lyhennys. Helatorstaivapaa koskee päivätyössä olevien lisäksi myös keskeytymätöntä kaksivuorotyötä tekeviä työntekijöitä.

Lisää tietoa tuposta löytyy kohdasta Edunvalvonta | Sopimuspolitiikka | Tupo-sopimukset. Sivulta löytyy myös linkki tulopoliittiseen sopimukseen.