s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tuottavuuden pyöreä pöytä: Yri…

Uutinen

Tuottavuuden pyöreä pöytä: Yritykset ja julkiset organisaatiot uskovat selviytyvänsä vaikka lama pitkittyisi

AKAVA, EK, Kirkon työmarkkinalaitos, Kunnallinen työmarkkinalaitos, SAK, STTK ja Valtion työmarkkinalaitos

Suurin osa yrityksistä uskoo selviytyvänsä lamasta, vaikka se pitkittyisi. Myös julkisen sektorin organisaatiot uskovat selviytyvänsä. Tosin puolet taantumasta eniten kärsineistä yrityksistä ja organisaatioista uskoo loppuvuoden 2010 olevan taloudellisesti heikko. Vain 4 % kaikista organisaatioista ei uskonut selviytyvänsä talouskriisin pitkittyessä.

Tulokset ilmenevät työmarkkinakeskusjärjestöjen Tuottavuuden pyöreän pöydän selvityksestä, joka julkaistiin tuottavuusyhteistyöseminaarissa 16.3. Taantuman vaikutuksia selvittäneeseen kyselyyn vastanneet yritykset ja julkiset organisaatiot työllistivät yhteensä 677 000 henkilöä. Vastausprosentti tiedusteluun oli henkilömäärällä mitaten 52. Tiedot kysyttiin yritysten tai organisaatioiden johdolta helmi-maaliskuun vaihteessa 2010.

Talouskriisi kohtelee eri alojen yrityksiä ja julkisia organisaatioita eri tavoin ja erilaisella aikataululla. Myös selviytymiskeinojen kirjo on suuri ja koostuu sekä säästöistä että panostuksista. Kolme neljäsosaa yrityksistä on pyrkinyt toimimaan talouskriisin aikana yhteisymmärryksessä henkilöstönsä kanssa ja ottamaan heidät mukaan suunnittelemaan mahdollisia muutoksia. Samaa ilmoittavat julkisen sektorin vastaajat.

Työelämän kehittämisen keinoin perusta kestävälle tuottavuus- ja talouskasvulle

Työelämän laadun ja työhyvinvoinnin pitkäjänteinen kehittäminen ovat lyöneet itsensä lävitse suomalaisessa työelämässä. Tulosten mukaan toimintatapojen merkittävä uudistaminen ja panostukset työelämän laatuun ja työhyvinvointiin kuuluivat taantumasta huolimatta lähes kaikkien yritysten ja julkisten organisaatioiden agendalle. Panostukset ovat myös yhteydessä yrityksen taloudelliseen menestykseen.

Se ei kuitenkaan vielä riitä. Talouskasvun, työllisyyden ja hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen turvaamiseksi on välttämätöntä, että tuottavuus ja työelämän laatu paranevat oleellisesti työpaikoilla seuraavien vuosikymmenten aikana. Työelämän kehittämisen keinoin on mahdollista vastata tuottavuus- ja työhyvinvointihaasteeseen sekä osaltaan pidentää myös työuria.

Seminaarissa jaettiin aiempien vuosien tapaan kunniamaininnat edelläkävijäyrityksille ja -organisaatioille. Esimerkit osoittavat, mitä on mahdollista yhteisvoimin saavuttaa työpaikoilla.

Työmarkkinakeskusjärjestöjen muodostama Tuottavuuden pyöreä pöytä haastaa kaikki työpaikat, henkilöstön ja työnantajan edustajat, poliittiset päättäjät sekä palkansaaja- ja työnantajajärjestöt mukaan tuottavuusyhteistyöhön, edistämään tuottavuuden ja työelämän laadun samanaikaista kehittämistä.

Tuottavuusyhteistyökunniamaininnat 2010

Työmarkkinakeskusjärjestöt palkitsivat seminaarissa neljä yritystä ja organisaatiota tuottavuusyhteistyön kehittämisestä: Helsingin kaupungin perheneuvolan, Valmet Automotive Oy:n, Hydro Aluminium Salko Oy:n ja Lassila & Tikanoja Oyj:n. Lisätietoa tuottavuusyhteistyökunniamaininnan saaneista löytyy alla olevan linkin kautta.

Tuottavuusyhteistyökunniamaininnat 2010