s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tuottavuuden ja hyvinvoinnin k…

Tuottavuuden ja hyvinvoinnin kasvu voidaan yhdistää

SAK:n Lauri Ihalainen EAY:n edustajakokouksessa:

SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen

– Muutosturvan määrittelystä ja keskeisistä periaatteista tulisi saada aikaan EU-tasoinen puitesopimus, painotti Lauri Ihalainen Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n kongressissa Sevillassa.

EAY:n kongressissa on käsitelty laajasti mm. joustoturvaa (flexicurity). Kokouksen yhteydessä on keskustelu Suomen mallista, joka on herättänyt laajaa kiinnostusta.

– Euroopan unionin kohtaamat uudet haasteet edellyttävät huomattavia muutoksia sekä EU:n rakenteissa että politiikan sisällössä. EU:sta ei saa tulla vain poliittisen eliitin projekti. Tämän vuoksi EU:n uusi perussopimus olisi tervetullut. Uuden perussopimuksen tulee mahdollistaa ja edistää sosiaalisempaa Eurooppaa. Työntekijöiden oikeuksien tulee olla kiinteästi osa tätä sopimusta – suuri tavoitteemme on aikaansaada juridisesti kestävä oikeus neuvotella, sopia ja tarvittaessa työtaistella yli kansallisten rajojen, Ihalainen sanoi.

– EU:n tasolla olisi valtava virhe, jos uudistukset jäisivät vain politiikan rakenteisiin. Myös politiikan sisällön pitää muuttua. Euroopan Unionin on tehtävä institutionaalisen muutoksen lisäksi myös radikaali muutos vastaanottavaisemmaksi ja demokraattisemmaksi elimeksi. Tulevaisuuden Euroopassa työntekijöiden ääni ei saa jäädä yritysmaailman ja vahvojen talouselämän lobbareiden äänen alle.

– Tulevaisuutta varten EU tarvitsee selvän strategian älykkään kasvun takaamiseksi, työllisyyden ja tuottavuuden kasvattamiseksi sekä vahvempia elinikäisen oppimisen järjestelmiä. On osattava yhdistää tasapainoisesti uudeksi strategiaksi työhyvinvoinnin parantaminen ja tuottavuus. Tuottavuus ei voi onnistua työvoiman määrällisellä säätelyllä ja laadultaan huonoilla työsuhteilla. Meidän arvoihimme kuuluu, että tuottavuuden lisäämisen on perustuttava ihmisen kunnioittamiselle. Vain hyvinvoiva ihminen kykenee kehittämään työn tuottavuutta kestävällä tavalla, Ihalainen sanoi.

EAY:n kongressin teemana on ”Hyökkäykseen”. Ihalainen piti kongressissa käsiteltävänä olevaa toimintaohjelmaa arvokkaana asiakirjana, joka sisältää hyviä aineksia Euroopan Unionin ja eurooppalaisten työmarkkinoiden kehittämiseksi.

– Myös ammattiyhdistysliikkeen pitää olla valmis uudistamaan rakenteitaan ja vastaamaan ajan haasteisiin, perusperiaatteistaan ja arvoistaan tietenkään tinkimättä. Toivon, että saamme lähetettyä koko Euroopan yli kantavan viestin siitä, että hyökkäämme parempien työolojen, toimivampien neuvottelusuhteiden ja oikeudenmukaisemman globalisaation puolesta.

Eurooppalaiset palkansaajajärjestöt ovat parhaillaan koolla Espanjan Sevillassa, jossa Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY (European Trade Union Confederation ETUC) pitää kongressinsa 21.&#;821124.5. Euroopan palkansaajien keskusjärjestöön EAY:hyn kuuluu 60 miljoonaa palkansaajaa 37:ssä Euroopan maassa. Neljän vuoden välein pidettävä kongressi on järjestön korkein päättävä elin ja se linjaa järjestön toimintaa seuraaviksi vuosiksi.