Tuhansia ruumiita ennen avauspotkua

Palkat jäävät saamatta, passit takavarikoidaan ja työtä tehdään 50 asteen helteessä. Vuoden 2022 jalkapallon MM-areenoita Qatarissa rakentavat siirtotyöläiset, joiden työolot lähentelevät orjuutta. Tähän mennessä arviolta 1 200 työntekijää on kuollut.
11.06.2014 15:17
SAK
Brasiliassa ay-liike on onnistunut parantamaan huomattavasti työturvallisuutta, mutta valitettavasti MM-stadionien rakennuksilla ei ole vältytty kuolemantapauksilta.

Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC arvioi, että kisojen rakennustöissä ehtii kuolla 4 000 työntekijää, ennen kuin avauspotku potkaistaan. Kisojen siirtämisestä pois Qatarista keskustellaan, mutta työntekijöiden puuttuvien ihmisoikeuksien sijaan huolta on kannettu korruptiosta ja pelaajien jaksamisesta kuumuudessa.

– Todellisia ongelmia nekin, mutta kuinka paljon ruumiita täytyy tulla ennen kuin siirtotyöntekijöiden tilanteeseen herätään, kysyi Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen SASKin viestintäpäällikkö Jukka Pääkkönen järjestön seminaarissa keskiviikkona.

Qatarissa on viisi kertaa niin paljon ulkomaisia siirtotyöläisiä kuin kantaväestöä. Stadionit ja infrastuktuuri rakennetaan käytännössä täysin köyhien siirtotyöläisten voimin. Työntekijöillä ei ole järjestäytymisoikeutta, joten ammattiyhdistysliikkeen mahdollisuudet vaikuttaa palkkaukseen ja työoloihin ovat hyvin heikot.

Aiemmissa MM-kisoissa ay-liike teki hyvää työtä

Sen sijaan huomenna alkavissa Brasilian maailmanmestaruuskisoissa ja neljän vuoden takaisissa Etelä-Afrikan kisoissa ay-liike on tehnyt tuloksellista työtä työntekijöiden oikeuksien puolesta.

Paikalliset liitot ovat saaneet monipuolista koulutusta, joka on poikinut molemmissa maissa noin 30 000 uutta jäsentä liittoihin, kymmenen prosentin palkankorotukset ja huomattavasti paremman työturvallisuuden.

– Brasiliassa on onnistuttu avaamaan suora neuvotteluyhteys valtion kanssa ja saatu neuvoteltua 23 uutta työehtosopimusta, kertoo SASKin ohjelmasuunnittelija Laura Ekholm.

Qatarissa demokratia on lapsenkengissä eikä neuvotteluyhteyttä ole, mutta Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus pyrkii tekemään työntekijöiden hyväksi jotain.

Kisojen siirtäminen pois ei kuitenkaan ratkaise valtavaa siirtotyöläisiin liittyvää ongelmaa, joka on akuutti muissakin Arabian niemimaan maissa ja rakennusprojekteissa.

Suomesta  MM-kisahankkeissa on ollut mukana SASKin lisäksi suoraan Rakennusliitto. SASKin työtä rahoittavat monet ay-järjestöt, muun muassa SAK.