TUC ehdottaa rahalaitosten välisille puntasiirroille veroa

11.11.2009 12:39
TUC:n pääsihteeri Brendan Barber. Kuva: Jess Hurd/reportdigital.co.uk. TUC

Britanniassa ammatillinen keskusjärjestö TUC esittää, että rahalaitosten väliselle puntaliikenteelle määrättäisiin 0,05 prosentin vero. Se perittäisiin rahansiirroilta, jotka välitettäisiin Chaps-järjestelmän kautta.

Vuonna 2008 Chaps-järjestelmän kautta toimitettiin 74 000 miljardia puntaa (noin 82 000 miljardia euroa). Jos tätä rahavirtaa olisi verotettu 0,05 prosentin mukaan, se olisi lisännyt Britannian valtion verokertymää 37 miljardia puntaa (noin 41 miljardia euroa).

TUC uskoo, että 0,05 prosentin siirtoveron periminen ei olennaisesti vähentäisi Chaps-järjestelmän kautta rahalaitokselta toiselle välittävien puntien määrää. Veron ensisijainen tarkoitus olisi pienentää valtion budjettialijäämää. Vero auttaisi myös rahoitusjärjestelmää horjuttavan keinottelun vähentämisessä, TUC perustelee.

- Rahansiirtovero ei olisi kivuton, mutta sitä ei ole mikään muukaan budjettialijäämää supistava toimenpide. Arvonlisäveron korottaminen rankaisee kuluttajia, varsinkin köyhiä kuluttajia, ja ruokkii veronkiertoa. Tuloveron nostaminen taas iskee pahasti tavallisiin veronmaksajiin, julkisten palvelujen heikentäminen lisää työttömyyttä ja konkursseja, TUC:n pääsihteeri Brendan Barber sanoo.

Britannian pääministeri Gordon Brown ehdotti äskettäin kansainvälisten rahavirtojen verottamista. TUC:n aloite ei koske niitä.