Tsekki tukee Hyundain autotehdasta 195 miljoonalla eurolla

14.05.2007 10:25
SAK

Euroopan komissio hyväksyi perjantaina Tsekin suunnitelman myöntää Hyundain tulevalle autotehtaalle mittavaa taloudellista tukea. Käteisenä ja alennetun maanhinnan muodossa annettavan tukiaisen arvo nousee yhteensä 195 miljoonaan euroon.

EU:n sääntöjen mukaan taloudellisesti huonosti menestyvällä, vakavasti työttömyydestä kärsivällä alueella julkinen tuki voi muodostaa 15 prosenttia investoinnin kokonaisarvosta. Nosovicen seutu täyttää nämä vaatimukset. EU:n kilpailukomissaari Neelie Kroes korostaa, että Hyundain investointi auttaa Tsekin alueellista kehitystä ja työllisyyttä.

Tuotannon on määrä alkaa vuonna 2009. Tehdas kykenee silloin 200 000 auton vuosituotantoon. Laajennoksen on suunniteltu valmistuvan 2011, jolloin kapasiteetti nousee 300 000 autoon. Laajennoksen jälkeen tehtaalla ja sen tuntumaan rakennettavilla alihankintayritysten tuotantolaitoksilla tulee olemaan 4 400 työpaikkaa.

Tsekin tehdashanke kuuluu eteläkorealaisen Hyundain strategiaan vahvistaa asemaansa Euroopan automarkkinoilla.