s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Toimivat palvelut on taattava …

Kunta-asioista päättävät kaikki.

Toimivat palvelut on taattava kaikille kuntamuutosten jälkeenkin

Syksyn kuntavaalit ovat SAK:lle tärkeät, koska kunnat vaikuttavat työntekijöiden ja heidän perheidensä elämään monin tavoin. Meneillään oleva kunta- ja palvelurakennemuutos lisää vaalien merkittävyyttä entisestään.

Tärkeimmiksi teemoiksi nousevat SAK:n näkökulmasta kuntapalvelut, kunta työnantajana ja demokratian toteutuminen kunnissa.

Kuntalaisen kannalta tärkeintä on, että kunnan palvelut toimivat. Kunnan palveluiden täytyy olla laadukkaita, kohtuuhintaisia ja kaikkien saatavilla. Nyt palveluiden toimivuus on vaakalaudalla kuntien yhdistymisen ja taloudellisen tilanteen vuoksi.

SAK pitää tärkeänä myös sitä, että kunta on hyvä työnantaja. Kunnan täytyy noudattaa kaikkiin työntekijöihinsä työelämän lakeja ja sopimuksia. Sen täytyy kiinnittää huomiota erityisesti työsuhteiden määräaikaisuuksiin, joita kunnissa on paljon. Taloudellisten vaikeuksienkaan nimissä minkäänlainen työehtojen kiertäminen ei myöskään ole hyväksyttävää. Nyt kun kunnissa tapahtuu suuria muutoksia, työntekijöiden työhyvinvointi on otettava entistä paremmin huomioon.

Päätöksenteon kunnissa on oltava demokraattista ja läpinäkyvää. Kunnan asioiden on pysyttävä sen omassa päätösvallassa, jotta asukkaat sitoutuvat kuntaansa ja kunnallisveron maksamiseen.

SAK:n tavoitteena on, että mahdollisimman moni SAK:lainen asettuisi ehdolle lokakuun vaaleissa. Kunta-asiat ovat arjen asioita, joissa jokainen palkansaaja on asiantuntija. Kunnallinen päätöksenteko tarvitsee arjen ääntä.

SAK:n paikallisjärjestöt järjestävät syksyn aikana yli 70 tilaisuutta ympäri maan, joiden tavoitteena on tehdä äänestäjille tutuiksi palkansaajataustaisia ehdokkaita, kannustaa kuntalaisia käyttämään äänioikeuttaan kuntavaaleissa sekä nostaa esiin SAK:laiselle ay-liikkeelle tärkeitä kuntavaaliteemoja.

Lisätietoja:

SAK:n hallituksen varapuheenjohtaja, järjestöjohtaja Matti Huutola, puh. 050 2781