s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Toimenpiteet nuorten syrjäytym…

Toimenpiteet nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi kirjattava hallitusohjelmaan

SAK:n Lauri Ihalainen:

Kuva: Ville Juurikkala.

– Pääministerin asettaman hankkeen nopealla aikataululla synnyttämät toimenpidesuositukset ja painotukset tukevat nuorten tilanteen kokonaisvaltaista tarkastelua. Tavoitteemme on yhteinen: varmistaa se, että nuorilla on tasavertaiset mahdollisuudet koulutukseen, työhön ja yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi.

– Tulevan hallituksen tulisikin sisällyttää hallitusohjelmaansa toimenpidekokonaisuus nuorten paremman työllisyyden ja hyvinvoinnin tukemiseksi, ja syrjäytymisen estämiseksi, Ihalainen edellytti.

– SAK ja muut työmarkkinajärjestöt ovat olleet aktiivisina mukana pohtimassa toimia, joilla voidaan edistää nuorten osallisuutta työelämässä. Parhaiten nuorten osallisuutta työelämässä voidaan edistää tarjoamalla nuorille aito kuva työelämän mahdollisuuksista. Nuoret odottavat työelämältä haasteita ja vaikutusmahdollisuuksia. Työelämää on kehitettävä niin, että näihin odotuksiin pystytään vastamaan. Kun ammatillinen koulutus antaa hyviä valmiuksia, on osaamista myös päästävä käyttämään.

– Tärkeintä on varmistaa, että nuori työllistyy heti ammatillisen koulutuksen jälkeen. Avainasemassa ovat myös peruskoulun työhön tutustumisjaksot, toisen asteen ammatillisen koulutuksen työssäoppimisjaksot sekä mahdollisuus kesätöihin. Yrityksissä ja työpaikoilla on oltava aikaa ja valmiuksia nuorten vastaanottoon ja ammatilliseen ohjaukseen. Nuoret eivät ole työpaikoilla rasitteena tai korvaamassa vakinaista työvoimaa, vaan kaikkien osapuolten on kannettava vastuu siitä, että pidempään työelämässä olleiden osaaminen ja kokemus kartuttavat myös nuorten kokemuksia.

– Nuori tarvitsee nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa yhä enemmän aikuisten tukea. Vanhempien mahdollisuuksia tukea nuoriaan on vahvistettava esimerkiksi työjärjestelyjä ja työaikoja kehittämällä. Parasta työelämän perhepolitiikkaa on se, kun yhteistoimin vähennämme äidin ja isän epävarmuutta työstä ja toimeentulosta.

Pääministeri Paavo Lipposen maaliskuussa asettama johtoryhmä julkisti tänään laatimansa toimenpideohjelman nuorten osallisuuden edistämiseksi. Johtoryhmässä edustettuina olivat eri ministeriöt, työmarkkinajärjestöt, kirkko, kuntaliitto, Sitra, nuorisoasiain neuvottelukunta sekä nuorisotutkimusverkosto.

’Tulevaisuus kaikille nuorille’ -teema nousi esille jo SAK:n valtuustossa marraskuussa 2001.