s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset TNS Gallup tutki: Työurat jatk…

TNS Gallup tutki: Työurat jatkuvat porkkanalla, ei kepillä

Työurien pidentäminen

Kansalaisten mielestä parhaat keinot työurien jatkumiseen löytyvät työhyvinvoinnin kehittämisestä. Suomalaisten halukkuuteen jatkaa työssä pidempään vaikuttavat kaikkein eniten työn mielekkyys (85 %), mahdollisuudet vaikuttaa työaikajärjestelyihin (77 %), lomapäivien lisääminen (74 %) ja johtamistapojen parantaminen (70 %).

Vähiten halukkuutta työurien pidentämiseen lisäävät suomalaisten mielestä osa-aikaeläkkeen poistaminen (11 %), työttömyysturvan heikentäminen eli ns. työttömyyseläkeputken poistaminen (13 %) ja eläkekertymän heikentäminen (29 %).

Sen sijaan lähes puolet suomalaisista on sitä mieltä, että keppiä käyttämällä vähennetään työntekijöiden halua jatkaa työssä pidempään. Eniten halua pidempiin työuriin vähentäisivät osa-aikaeläkkeen lopettaminen (47 %), eläkekertymän heikentäminen (48 %) ja työttömyysputken poistaminen (33 %).

Tiedot käyvät ilmi SAK:n, STTK:n ja Akavan TNS Gallupilla teettämästä tutkimuksesta. Tutkimus tehtiin 5.-10. helmikuuta 2010 ja siihen vastasi 1231 suomalaista.

Eläkeasioiden valmistelussa luotetaan eniten palkansaajajärjestöihin

Yli puolet suomalaisista (51 %) sanoo luottavansa eläkeasioiden valmistelussa eniten palkansaajajärjestöihin. Luottamus palkansaajajärjestöihin on kasvanut viime vuodesta (48 %). Maan hallitukseen luottaa näissä asioissa 15 prosenttia kansalaisista.

Oppositiopuolueiden (VAS 84 %, SDP 74 %) ja Vihreiden kannattajat (59 %) luottavat eniten palkansaajajärjestöihin. Hallitukseen luottaa Vihreiden kannattajista 7 prosenttia. Päähallituspuolueiden kannattajien mielipiteet puolestaan jakaantuvat melkein kahtia: hallitukseen luottaa Kokoomuksen kannattajista 37 prosenttia ja Keskustan kannattajista 35 prosenttia – palkansaajajärjestöihin reilu kolmannes (Kokoomus 33 %, Keskusta 31 %).

Työttömyyseläkeputken poistolle ei tukea

Reilu enemmistö suomalaisista (55 %) pitää oikeana, että ay-liike torjui työuraneuvotteluissa työnantajien vaatimuksen työttömyysturvan heikentämisestä eli ns. työttömyyseläkeputken poistamisen. Vain 14 prosenttia piti ay-liikkeen näkemystä vääränä. Eniten ymmärrystä työnantajien vaatimukselle on Kokoomuksen (30 %) ja Keskustan (25 %) kannattajilla.

Vajaa kolmannes uskoo jaksavansa töissä yli 63-vuotiaaksi

Vajaa kolmannes suomalaisista (30 %) arvioi jaksavansa työssä yli 63-vuotiaana. Suurin osa kansalaisista (43 %) arvioi, että jaksaminen ylettyy 61-63-vuotiaaksi.

Arviot ovat yhteydessä koulutustasoon ja asemaan työelämässä. Korkeasti koulutetuista, ylemmistä toimihenkilöistä, yrittäjistä sekä akavalaisista yli 40 prosenttia uskoo jaksavansa yli 63-vuotiaaksi. Alemmista toimihenkilöistä ja STTK:laisista näin ajattelee reilu neljännes; työntekijöistä ja SAK:laisista alle viidesosa.

Tarkempia tietoja TNS Gallupin tutkimuksesta (pdf).