s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tilastokeskuksen selvitys selk…

Tilastokeskuksen selvitys selkiyttää työaikavertailuja

(AKAVA, SAK, STTK, EK, KT, KiSV, VTML) Työajoista, työaikakehityksestä ja muutostarpeista käytävässä keskustelussa on kaivattu syventäviä tietoja nykytilanteesta. Nyt valmistunut Tilastokeskuksen työaikaselvitys selventää osaltaan eri kansainvälisiin ja kansallisiin tilastolähteisiin perustuvien työaikavertailujen perusteita, sisältöä ja käyttökelpoisuutta. Selvitys osoittaa, että tulokset vaihtelevat tilastolähteistä riippuen.

Selvityksen ovat tilanneet työmarkkinakeskusjärjestöjen yhteinen työaikatyöryhmä sekä työministeriö. Perustana sille oli vuoden 2002 tulopoliittinen sopimus, jossa sovittiin, että työaikaryhmän tehtävänä on mm. selvittää kansainvälisissä työaikatilastoissa käytettäviä käsitteitä ja menetelmiä sekä tilastojen keskinäistä vertailua. Nyt valmistunut selvitys on osa tätä työtä.

Selvityksen taustalla on työmarkkinajärjestöjen ja työministeriön halu kirkastaa työajoista käytävän keskustelun pohjatietoja paitsi Suomen myös muiden EU-maiden osalta ja laajemminkin kansainvälisesti.

Nyt valmistunut selvitys on varsin seikkaperäinen kuvaus erilaisten työaikatietojen koontitavoista sekä tilastojen käyttöön liittyvistä mahdollisuuksista ja rajoituksista. Selvitys edistää eri tilastolähteiden tulosten ymmärtämistä. Siitä käy myös ilmi, että tilastoinnissa käytettävät työaikakäsitteet poikkeavat osittain siitä terminologiasta, jota käytetään työaikalainsäädännössä ja työehtosopimuksissa.

Näin laajaa työaikakäsitteiden ja -tilastojen selvitystä ei ole Suomessa aikaisemmin tehty.

Työryhmä toivoo Tilastokeskuksen työn edesauttavan myös työaikatilastoinnin lisääntyvää harmonisointia EU-maissa.

Työaikatyöryhmä hyödyntää nyt saatuja tuloksia jatkotyössään, joka jatkuu uuden tupo-sopimuksen perusteella. Tuoreessa tuloratkaisussa sovittiin, että työaikatyöryhmän tehtävänä on seurata edelleen kansainvälisen ja Euroopan unionin jäsenmaiden säännöllisen ja tehdyn työajan kehitystä sekä näihin kohdistuvia muutospaineita.

Selvitykseen voi tutustua työministeriön nettipalvelussa