s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tilaajavastuu on rehellisen yr…

Tilaajavastuu on rehellisen yrityksen etu

Lauri Lyly

SAK:n kärkitavoitteita ovat alusta asti olleet palkansaajien muutosturvallisuuden ohella kysymykset tilaajavastuusta ja sitä tukevasta ammattiliittojen kanneoikeudesta. Tilaajavastuun lisääminen on keskeinen kysymys paitsi teollisuudessa, myös yksityisillä ja julkisilla palvelualoilla sekä kuljetusaloilla.

Tilaajavastuussa kyse on työelämän rehdeistä pelisäännöistä. Jokaisella työn tilaajalla ja teettäjällä tulisi olla velvollisuus huolehtia siitä, että työn tekijät saavat työehtosopimuksen mukaiset palkat ja muut työehdot, ja yhteiskunta puolestaan asiaankuuluvat verot ja maksut.

– Jo nyt esimerkiksi aliurakointiketjussa vastuu työn laadusta on tilaavalla urakoitsijalla. Samalla tavoin myös vastuuta työntekijöiden palkoista ja yhteiskunnan saatavista tulisi ulottaa tilaajalle, toteaa SAK:ta työelämäkysymyksiä valmistelevassa tupotyöryhmässä edustava Lauri Lyly.

– Suomessakin on valitettavasti esimerkkejä siitä, kuinka pitkiin yritysketjuihin mahtuu epärehellisiäkin yrityksiä. Esimerkiksi rakennusalalla tällaisia tilanteita on tullut vastaan niin Helsingin oikeustalon työmaalla, Kesärannan korjaustyömaalla kuin Tampereen Raatihuoneen peruskorjauksissakin.

– Tilaajan vastuulla on ennaltaehkäisevä vaikutus, sillä se pakottaisi nykyistä tarkemmin tilaajan harkitsemaan, voiko esimerkiksi alimman tarjouksen tehnyt yritys toteuttaa työn lakeja ja työehtosopimuksia noudattaen. Tarkoituksena ei suinkaan ole saattaa rehellistä ja velvoitteensa hoitavaa yritystä ahdinkoon alihankkijan tai vuokrafirman laiminlyönneistä. Tilaajayritys voisi tekemissään sopimuksissa varautua vastuuseensa, tarkistaa aliurakoitsijan tai vuokrafirman taustat etukäteen, ja myös varmistaa ennen omia maksusuorituksiaan, että aliurkoitsija on omalta osaltaan huolehtinut palkoista, veroista ja maksuista.

– Tilaajavastuun nihkeää etenemistä tupopöydässä on vaikea ymmärtää kun kyseessä kuitenkin on asia, josta hyötyisi niin yhteiskunta, rehellinen yrittäjä kuin työntekijäkin. Työntekijöiden ja yhteiskunnan ohella lakien ja sopimusten noudattamatta jättämisestä kärsii myös työnantajien pääjoukko, rehdisti toimivat yritykset, jotka eivät pysty kilpailemaan pelisääntöjä rikkovien yritysten kanssa, Lyly toteaa.

– Tilaajavastuussa ei myöskään ole kyse mistään suomalaisen ammattiyhdistysliikkeen uudesta oivalluksesta, vaan tilaajavastuu on eri muodoissaan toteutettu jo monissa Euroopan maissa. Suomessakin tilaajavastuussa on edetty rakennusalalla sopimusteitse.

***

SAK:n työvaliokunta totesi tiistai-illan kokouksessaan, että vaikka tupovalmisteluissa on palkansaajien muutosturvan osalta pystytty etenemään, kysymykset tilaajavastuusta ja kanneoikeudesta seisovat paikoillaan. SAK:lla ei näin ollen ollut vielä keskiviikkona edellytyksiä vahvistaa järjestön palkkatavoitteita, vaan SAK:n keskiviikoksi koolle kutsuttu hallituksen kokous siirrettiin torstaille.

Lisätietoja:
SAK:n työympäristöosaston johtaja (1.12. alk.) Lauri Lyly, puh. 050 68 293