Tilaajan vastuuta alihankintasopimuksissa lisättävä

Tilaajan vastuuta sopimuskumppanien toiminnasta on lisättävä. Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön mukaan se on erittäin tehokas keino kitkeä harmaata taloutta etenkin rakennus- ja palvelualoilta. SAK on toistuvasti vaatinut työn tilaajalle laajempaa vastuuta siitä, että alihankintatyössä noudatetaan lakeja ja sopimuksia läpi koko ketjun.
26.06.2013 11:08
SAK
Anu-Tuija Lehto

Lakimies Anu-Tuija Lehto pitää tänään julkaistun tilaajavastuutyöryhmän väliraportin ehdotuksia askeleena oikeaan suuntaan. Hänen mukaansa työ on kuitenkin jäämässä puolitiehen.

– Ketjutetuissa urakoissa ylempänä ketjussa olevan yrityksen pitäisi vastata siitä, että sille alihankintana tekevät yritykset maksavat veronsa, palkkansa ja sosiaaliturvamaksunsa asianmukaisesti. Tällainen ketjuvastuu on ollut menestyksekkäästi käytössä jo vuosia esimerkiksi Hollannissa, Lehto kertoo.

Tilaajan vastuuta on lisättävä, koska alihankkijoiden laiminlyönti maksujen osalta koituu aina tilaajan eduksi halvempina urakoina. Se taas vääristää kilpailua. Ongelmia maksuissa on Lehdon mukaan erityisesti alihankintaketjun alapäässä ja ulkomaisten yritysten kohdalla.

Nykyinen laki säätelee sitä, mitä tilaajan pitää selvittää sopimuskumppanistaan ennen sopimuksen tekemistä, mutta ei puutu sopimuksen jälkeiseen aikaan.

– Tähän tarvitaan ehdottomasti muutos, Lehto vaatii.

Lisäksi SAK on jo vuosia ajanut ammattiliitoille mahdollisuutta nostaa kanne oikeudessa jäsentensä puolesta.

Lehto pitää valitettavana, että raportissa ei esitetä ketjuvastuuta ja kanneoikeutta, vaan tyydytään laimeampiin malleihin, joita lausunnonantajat voivat kommentoida ennen kuin työ tilaajavastuulain kehittämiseksi jatkuu syksyllä.

– Sinänsä jo työryhmän perustaminen lakia kehittämään on hyvä asia. Kolmikantaisella ryhmällä on aikamoinen vastuu, koska harmaan talouden torjuminen on hallituksen keskeisimpiä tavoitteita, Lehto toteaa.

Hallituksen tavoitteena on saada 300–400 miljoonaa euroa lisää varoja valtiolle puuttumalla harmaaseen talouteen. Työryhmän esitys on osa tätä tavoitetta. SAK:n Anu-Tuija Lehto on sitä mieltä, että tilaajan vastuuta täytyy laajentaa merkittävästi, jos tavoite aiotaan saavuttaa.