s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tilaajan vastuu ja kanneoikeus…

Tilaajan vastuu ja kanneoikeus seuraavaksi työn alle

SAK:n vastaava lakimies Jorma Rusanen: ULTEVA 2:n esitykset tehostavat työehtovalvontaa

Rusanen Jorma

– ULTEVA 2 -työryhmän tänään luovutetut esitykset parantavat osaltaan viranomaisten ja luottamusmiesten mahdollisuuksia puuttua ulkomaalaisten työntekijöiden työehtojen polkemiseen, toteaa SAK:n vastaava lakimies Jorma Rusanen. – On erittäin myönteistä, että työryhmän ehdotukset ovat yksimieliset. Tämä on toivottavasti hyvä merkki työryhmän jatkotyölle.

– Suomen lainsäädäntö edellyttää, että Suomeen saapuvan työvoiman vähimmäistyöehdot määräytyvät Suomen lakien ja työehtosopimusten mukaisesti. Viranomaisvalvonnan tehottomuuden ja riittämättömien valvontakeinojen vuoksi työntekijöiden suoja ei kuitenkaan käytännössä toteudu. Työryhmän esittämillä muutoksilla pyritään tehostamaan lähetettyjen työntekijöiden työehtojen valvontaa.

Työryhmä esittää mm. että Suomeen työntekijöitä lähettävän yrityksen on asetettava itselleen edustaja Suomessa. Työn tilaajalla puolestaan olisi velvollisuus huolehtia, että tällainen edustaja myös asetetaan. Lähetettyjen työntekijöiden vähimmäispalkkasuojaa esitetään parannettavaksi tilanteessa, jossa alalla ei ole yleissitovaa työehtosopimusta. Työryhmä myös mm. parantaisi luottamusmiesten mahdollisuutta saada tietoa lähetetyn työntekijän työehdoista.

– Isoksi ongelmaksi jäävät edelleen valvonnan resurssit. Työsuojelupiirien työehtovalvonnan resursseja on tänä vuonna jonkin verran lisätty, ei kuitenkaan läheskään riittävälle tasolle. Sosiaali- ja terveysministeriön tulisikin nyt ryhtyä tarvittaviin toimiin resurssien parantamiseksi ja osittain uudelleen suuntaamiseksi. Harmaan talouden valvonnan tehostaminen on koko yhteiskunnan etu. Siihen käytetyt varat tulevat yhteiskunnalle takaisin, kun harmaasta taloudesta aiheutuvat vero- ja maksumenetykset saadaan paremmin kuriin.

Ulkomaalaisten työehtovalvontaa pohtiva kolmikantainen ns. ULTEVA 2 -työryhmä paneutuu seuraavaksi tarkemmin työn tilaajan vastuuseen ja harmaan talouden torjuntaan liittyviin kysymyksiin. Voimassaolevassa tupossa sovittiin, että työryhmä tekee ensi helmikuuhun mennessä ehdotukset tilaajan vastuuta koskeviksi lakimuutoksiksi. Tilaajan vastuuta lisäämällä halutaan varmistaa, että yritykset täyttävät työsuhteisiin, veroihin ja sosiaaliturvamaksuihin liittyvät velvoitteensa. Työryhmä selvittää myös mm. ammatti- ja työnantajaliittojen kanneoikeuden toteuttamista.

– Nyt tehdyillä ehdotuksilla ja jatkotyöllä tähdätään vilpillisen kilpailun suitsimiseen ja rehellisten yritysten toimintaedellytysten parantamiseen, Rusanen toteaa.

Lisätietoja:
Vastaava lakimies Jorma Rusanen, puh. 040 548 5661