s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tilaajalla on oikeus valvoa pa…

Anu-Tuija Lehto

Tilaajalla on oikeus valvoa palkanmaksua

Tänään julki tulleet laiminlyönnit länsimetron rakennustyömaan kuljetustyöntekijöiden palkanmaksussa osoittavat jälleen, miten puutteellinen lainsäädäntömme on tilaajan vastuun osalta. SAK on jo pitkään vaatinut, että lainsäädäntöä on muutettava pikaisesti, jotta vastaavanlaiset tapaukset eivät pääse toistumaan vuodesta toiseen.

– Tilaajan vastuuta alihankintaketjun yritysten valvonnassa on lisättävä. Nyt tilaajavastuulaki velvoittaa vain selvittämään, millainen työehtosopimus on mutta ei tutkimaan, miten sitä noudatetaan, harmittelee SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto.

Urakan tilaaja voi siitä huolimatta tehdä paljonkin, jotta työntekijät saisivat palkkansa asianmukaisesti. Tilaajalla on oikeus saada selvitys alihankintayritysten maksamista veroista ja palkoista. Sillä on myös oikeus purkaa sopimus, jos työnantajamaksuja ei ole hoidettu. Jo tarjouspyynnössä tilaaja voi rajoittaa alihankintayritysten määrää, jolloin niiden toimia on helpompi valvoa.

Lisäksi voidaan esimerkiksi sopia, että kaikkien alihankkijoiden urakkasopimuksen hinnasta pidätetään tietty prosentti maksettavaksi vasta jälkikäteen, kun tilaaja on varmistanut yritysten toiminnan asianmukaisuuden.

– Sopimuksissa voi hyvin konkreettisesti sopia mistä vaan, kunhan se ei ole lainvastaista eikä syrjivää, Lehto muistuttaa.

Syrjintää ei saa hyväksyä

Syrjimättömyyttä tulee edellyttää myös työnantajilta. Tämä näyttää unohtuneen metrotyömaan pienyrittäjältä, joka totesi palkkaavansa jatkossa vain liittoon kuulumattomia työntekijöitä.

– Se on pöyristyttävää välinpitämättömyyttä laeista ja sopimuksista! Sekä perustuslakimme että ihmisoikeussopimukset kieltävät syrjinnän. Lisäksi meillä on järjestäytymisvapaus, korostaa Lehto.

Palkansaajien keskusjärjestöt ovat laatineet harmaan talouden torjuntaa koskevan suosituksen yhdessä EK:n, Kuntaliiton ja Kuntatyönantajien kanssa.

– Voisi olettaa, että kunnan omistamissa yrityksissä, jollainen Länsimetro Oy on, palkka-asiat hoidetaan esimerkillisesti. Toivon, että tässä toimitaan nyt jälkikäteen niin hyvin kuin pystytään, Lehto muotoilee.

Työehtosopimusrikkomuksia olisi helpompi ratkoa, jos ammattiliitoille säädettäisiin kanneoikeus, kuten SAK on esittänyt. Yksittäisellä työntekijällä on harvoin mahdollisuutta lähteä lakiteitse vaatimaan saataviaan.

Metroa rakennetaan alipalkalla (Helsingin Sanomat 23.8.2012)

Lisätietoja:
SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto, puh. 040 778 1080