s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Teva tuomitsee työpaikkojen lo…

Teva tuomitsee työpaikkojen lopetukset Mölnlycken Ilomantsin tehtaassa

Kunnan työttömyysaste nousemassa 25 prosenttiin

Tekstiili- ja vaatetustyöväen liiton Tevan hallitus paheksuu jyrkästi Mölnlycke Health Caren tapaa hoitaa tehtaansa lopettaminen Ilomantsissa. Monikansallinen yritys on Tevan mukaan ilmeisesti päättänyt yksikkönsä lopettamisesta jo ennen YT-neuvotteluja. Ilomantsissa on työpaikkansa menettämässä noin sata työntekijää, mikä merkitsee kunnan työttömyysasteen nousua 25 prosenttiin.

Ilomantsin yksikkö on päätetty siirtää alhaisempien palkka- ja kuljetuskustannusten vuoksi Tsekkiin, vaikka yritys on tehnyt vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana kymmenen miljoonan markan voiton. Siirron tekee Tevan mielestä kyseenalaiseksi myös se, että yhteiskunta on sijoittanut tehtaaseen runsaasti rahaa työllisyyssyistä. Jos tehdas suljetaan, Mölnlycke Health Care joutuu maksamaan kunnalle osan sijoituksista takaisin. Lisäksi Mölnlycke on yrittänyt lunastuttaa rakennuksensa kunnalla roimaan ylihintaan.

Ilomantsin yksikön työntekijät ovat esittäneet yrityksen johdolle esimerkiksi Venäjän lähikaupan selvittämistä, mutta esityksiin ei ole suhtauduttu vakavasti.