Teollisuusliitot yhteen

Metalliliitto, Paperiliitto, Puuliitto ja TEAM ovat hyväksyneet liitojen yhdistämistä koskevan aiesopimuksen. Näin teollisuuden suurliiton valmistelu etenee. Tavoitteena on, että vuoden 2018 alusta teollisuuden suurliitto olisi Suomen suurin ammattiliitto 270 000 jäsenellään.
12.04.2016 07:10 karhu admin
Metalliliiton, Paperiliiton, Puuliiton ja TEAMin nimet jäävät historiaan vuoden 2017 lopussa, jolloin uusi vientiteollisuuden liitto saa uuden nimen ja ilmiasun.

Liitot ovat sopineet yhdistymisen periaatteista, menettelytavoista ja aikataulusta. Ensimmäinen suurliiton liittokokous on tarkoitus järjestää marras−joulukuussa 2017.

Myös liittojen työttömyyskassat yhdistyvät samassa aikataulussa.

Teollisuuden suurliiton perustamisella tavoitellaan jäsenten edunvalvonnan tehostamista ja teollisuusliittojen painoarvon vahvistamista sopimustoiminnassa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

Liitot uskovat, että yhdistämällä voimat saadaan aikaan entistä vahvempi ammattiliitto ja työttömyyskassa.

Liittojen yhteinen selvitystyö on jo aloitettu valmisteluryhmissä. Tämä työ valmistuu vuoden loppuun mennessä. Näin liittojen hallinnot voivat tehdä yhdistymispäätökset ensi vuoden keväällä.

Uudelle liitolle uusi nimi

Työryhmätyön kuluessa kirjataan liitolle uusi strategia, säännöt, organisaation rakenne sekä tietysti uusi nimi.

Projektihallitus on liittohankkeen päätöksentekoelin, jonka tehtävänä on yhdistymisprosessin varmistaminen ja johtaminen liittojen aiesopimuksen linjausten mukaisesti. Tässä tarkoituksessa projektihallitus ohjaa projektin työskentelyä ja tekee tarvittavat linjauspäätökset.

Projektihallitukseen kuuluu Metalliliitosta Riku Aalto, Matti Mäkelä, Vesa Aallosvirta ja Turja Lehtonen, TEAMista Heli Puura, Merja Rinne ja Hannu Siltala, Paperiliitosta Petri Vanhala, Juhani Siira ja Timo Byman sekä Puuliitosta Jari Nilosaari, Jyrki Ala-Partanen ja Pekka Juusola. Projektipäällikkönä ja projektihallituksen sihteerinä toimii Markku Laine Metalliliitosta.

Käyttöön parhaat toimintatavat

Projektityön tavoitteena on haravoida liitoista ja työttömyyskassoista parhaat toimintatavat ja ottaa ne käyttöön uudessa liitossa.

Työryhmien tehtävänä on laatia esitykset siitä, miten sen toimialaan liittyvät asiat hoidetaan uudessa liitossa. Työryhmät laativat myös alustavat arvioit toimialueen henkilö- ja muiden resurssien tarpeesta uudessa liitossa.

Työryhmiä on yksitoista ja ne käyvät läpi perustettavan liiton kaikki toiminnot.

Aino Pietarinen