Teollisuuden palkkoihin 3 prosentin korotus Ruotsissa

13.12.2011 08:58
SAK
LO ja kruunut

Ruotsin teollisuuden tes-neuvottelijat ylsivät yhteisymmärrykseen maanantaina kaikilla muilla aloilla paitsi paperiteollisuudessa. Jos neuvottelutulokset hyväksytään järjestöjen päättävissä elimissä, palkkoja korotetaan ensi helmikuun alussa keskimäärin 3,0 prosenttia. Sopimuskausi päättyy 31. maaliskuuta 2013. Neuvottelutulokset koskevat lähes puolen miljoonan työntekijän ja toimihenkilön työehtoja.

Ammattiliittojen johtajat uskovat, että korotus takaa työntekijöille ja toimihenkilöille reaaliansioiden pienen nousun. Talouden epävarmoina aikoina suuremmat korotukset voisivat johtaa työpaikkojen lopettamiseen, he toteavat.

Mukana olevista liitoista IF Metall edustaa muun muassa metalli-, teknologia-, teräs- ja kemianteollisuuden työntekijöitä sekä kaivostyöläisiä, Livs elintarviketyöläisiä ja GS kirjatyöntekijöitä ja puu- ja sahatyöläisiä. Toimihenkilöiden puolesta sopimukset on neuvotellut ammattiliitto Unionen ja insinöörien puolesta Svenska Ingenjörer.

Korotuksen jakotapa vaihtelee sopimuksittain. Esimerkiksi GS:n sopimuksissa puolet korotuksesta jaetaan yhtä suurena kruunumääränä kaikille ja puolet paikallisissa neuvotteluissa. Yksittäisille työntekijöille on luvassa vähintään 395 kruunun (44 euron) parannus kuukausiansioon. Alimmat palkat nousevat vähintään 3 prosenttia.

Neuvottelutulokset eivät sisällä mainittavia tekstimuutoksia. Ammattiliittojen neuvottelijat pitävät hyvänä saavutuksena sitä, että työnantajien havittelemat muutokset työaikamääräyksiin torjuttiin.

Paperiteollisuuden, palvelu- ja kuljetusalojen, rakennusteollisuuden sekä julkisen sektorin tes-neuvottelut ovat vielä edessäpäin. Teollisuuden ammattiliittojen mielestä maanantaina syntyneen sopimuslinjan on toimittava normina muiden alojen neuvotteluissa. Jos työntekijät saavat muilla aloilla paremmat sopimukset kuin teollisuuden väki, palkanmuodostuksen nykyinen malli murenee, IF Metallin puheenjohtaja Stefan Löfven varoittaa.