TEAM perää investointeja ja parempaa johtamista

Nyt on vaikeaa, mutta kyllä tästä selvitään, kiteyttivät tunnelmat Marianne Lehtinen, Harri Mäkilä ja Leena Lehti. He osallistuivat tänään perjantaina päättyneeseen Teollisuusalojen ammattiliiton TEAMin liittokokoukseen.
05.06.2015 13:24 karhu admin
Marianne Lehtinen, Harri Mäkilä ja Leena Lehti ovat luottavaisia tulevaisuuden suhteen.

SAK:laisen TEAMin liittokokous päättyi liiton tulevaisuuden strategiaa käsittelevän asiakirjan hyväksymiseen. Siinä liiton toimintaa linjataan vuoteen 2020 asti.

Asiakirjassa punaisena lankana on teollisuuden murros ja digitalisoituminen, joka syö työpaikkoja ja kokonaisia ammattialoja. Toisaalta murroksessa nähdään myös mahdollisuuksia monipuolistaa suomalaista teollisuutta ja synnyttää sitä kautta uutta osaamista ja työtä. Liitolle tärkeää on suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn turvaaminen.

Työntekijöille ja ammattiliitoille murros merkitsee kasvavaa epävarmuutta. Liitolta edellytetäänkin aktiivista vaikuttamista ja muutoksen haltuun ottamista.

Aktiivisuutta peräävät myös Marianne Lehtinen, Harri Mäkilä ja Leena Lehti. Heidän mielestään ay-liikkeen ei pidä muutoksessa ryhtyä voivottelemaan.

– Ei pidä antaa periksi, vaikka juuri nyt ajat ovat ankeat, sanoo Marianne Lehtinen. Hän edustaa tekstiili- ja vaatetusteollisuutta. Lehtiseltä työpaikka menee tämän vuoden aikana alta, kun Familon siirtää työtä Viroon.

– Uskon, että työllistyn. Olen käsityöihminen ja moniosaaja.

Harri Mäkilä edustaa muoviteollisuutta. Hänen työpaikallaan menee hyvin ja töitä tuntuu ainakin toistaiseksi riittävän.

– TEAMin ja Metalliliiton pitäisi yhdistyä, silloin olisimme vahvempia yhteiskunnallisia vaikuttajia, Mäkilä linjaa.

TEAMin tulevaisuusstrategiassa ovi liittofuusioille jätetään auki. Erilaisia yhdistymismahdollisuuksia luvataan aktiivisesti selvittää, mutta samalla todetaan, että liitto pärjää omillaankin.

Investointeja ja hyvää johtamista

Kokouksessa muistutettiin, että harva liiton jäsen on viime vuosina välttynyt lomautukselta, irtisanomiselta tai niiden uhalta. Yritykset ovat perustelleet väen vähentämistä huonolla hintakilpailukyvyllä. Liittokokouksen mielestä syynä on usein huono johtaminen.

– Emme hyväksy ratkaisuksi palkkojen alentamista emmekä työajan pidennystä, kokouksessa linjattiin.

TEAMin mielestä mallia kannattaa ottaa yrityksistä, jotka ovat menestyneet myös taantuman aikana. Niissä on panostettu henkilöstöön, tutkimukseen ja kehitykseen sekä tehty investointeja.

Tuoreelta hallitukselta TEAMilaiset peräävät tutkimuksen ja kehittämisen määrärahojen lisäämistä sekä panostamista työelämän parantamiseen. TEAMin toivomus on, että hallituksen kaavailemaa investointipakettia käytetään suomalaisen teollisuuden monimuotoisuuden edistämiseen.

Valtuustolle ylin päätösvalta

Liittokokous hyväksyi useita muutoksia liiton sääntöihin ja ammattiosaston mallisääntöihin. Muutosten tavoitteena on sääntöjen selkiyttäminen ja toiminnan sujuvoittaminen.

TEAM siirtyy liittokokouksista valtuustomalliin. Tämä tarkoittaa, että liiton ylimmäksi päättäväksi elimeksi tulee vaaleilla valittava valtuusto, jonka toimikausi on neljä vuotta.

Ammattiosasto voi perustaa jatkossa työpaikkakohtaisia rekisteröimättömiä alaosastoja hoitamaan työpaikkatason edunvalvontaa ja edistämään järjestäytymistä. Ammattiosaston kokouksiin on myös mahdollista osallistua ”etänä” tietoliikenneyhteyden tai muun teknisen apuvälineen avulla.

Pirjo Pajunen