s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tavoitteena osaava ja oikeuden…

Tavoitteena osaava ja oikeudenmukainen Suomi

SAK:n 17. edustajakokous Helsingissä 5.&#;82117.6. 2006

SAK:n 17. edustajakokouksen tapahtumailmettä

SAK:n 17. edustajakokous pidetään 5.-7. kesäkuuta Helsingin Messukeskuksen konferenssitiloissa. Edustajakokouksessa SAK uusii ohjelmallisia tavoitteitaan ja toimintamuotojaan sekä luotaa ammattiyhdistysliikkeen tulevaisuuden haasteita. SAK:n edustajakokouksen tunnus on ” Muutos.Liike ”. Kolmipäiväiseen kokoukseen osallistuu 275 jäsenliittojen nimeämää edustajaa

SAK:n 17. edustajakokous käsittelee ohjelma-asiakirjan ”Muutoksen suunta – osaava ja oikeudenmukainen Suomi”, jossa tarkastellaan tulevina vuosina palkansaajien asemaan ja koko suomalaiseen yhteiskuntaan vaikuttavia muutoksia kuten globalisaatio, väestön ikääntyminen ja työelämän muutos. Asiakirja keskittyy neljään kokonaisuuteen: suomalaisen työn tulevaisuuteen, sopimusyhteiskunnan toimivuuteen sekä tasa-arvon ja osallisuuden edistämiseen.

Edustajakokous valitsee tiistaina 6. kesäkuuta SAK:n puheenjohtajan, hallituksen ja valtuuston sekä sen puheenjohtajat. SAK:n uuteen valtuustoon valitaan yhteensä 120 jäsenliittojen edustajaa.

Kokouksessa käsitellään myös mm. SAK:n jäsenliittojen tekemiä esityksiä. Liitot ovat tehneet yhteensä 34 esitystä mm. työttömyysturvan parantamisesta, vuokratyön valvonnasta, työterveyshuollon ja työturvallisuuden tasapuolisuudesta sekä luottamushenkilöiden aseman ja jäsenpalveluiden kehittämisestä.

SAK:n edustajakokousta saapuu seuraamaan myös useita kymmeniä kotimaisia kutsuvieraita ja kansainvälisen ammattiyhdistysliikkeen edustajia. Pääministeri Matti Vanhanen tuo valtiovallan tervehdyksen edustajakokouksen ava-jaisistuntoon maanantaina 5. kesäkuuta. Kansainvälisten vieraiden tervehdyksen kokoukselle tuo puolestaan Euroopan ammatillisen yhteisjärjestö EAY:n pääsihteeri John Monks.

Edustajakokouksen ohjelma-asiakirjaluonnokseen, jäsenliittojen esityksiin ja muuhun kokousmateriaaliin voi tutustua jo ennen kokousta SAK:n nettisivuilla. Itse kokouksen kulkua seurataan SAK:n Internet-palvelussa kolmella kielellä: suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Osia kokouksesta välitetään SAK:n Internet-palvelussa myös suorana lähetyksenä.

Edustajakokouksen aikana järjestettäviä tiedotustilaisuuksia voi seurata suorana nettilähetyksenä. Toimittajat voivat myös esittää netin kautta kysymyksiä tiedotustilaisuuksien aikana.

SAK:n edustajakokoussivut osoitteessa www.sak.fi/edustajakokous