Tasainen tulonjako kasvattaa onnellisuutta

Tutkijoiden mukaan onnellisuus ei liity vain talouskasvuun. Yhtä tärkeää on tasainen tulonjako. Tänään perjantaina vietetään YK:n kansainvälistä onnellisuuden päivää.
20.03.2015 09:48
Dominikaanisessa tasavallassa vain 13 prosenttia työntekijöistä on järjestäytynyt.

Monessa kehitysmaassa maan bruttokansantuote kasvaa reippaasti, mutta tulonjaossa on isoja ongelmia. Yksi esimerkki tällaisesta maasta on Dominikaaninen tasavalta. Maan talouskasvu on maailman nopeimpia, mutta siitä huolimatta maassa on paljon äärimmäistä köyhyyttä, ja suunta on kohti entistä suurempia tuloeroja.

Tehokkaimpia keinoja taistella epätasaista tulonjakoa vastaan on tukea paikallista ay-liikettä. Suomen ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK tekee yhdessä jäsenliittojensa kanssa töitä, jotta tilanne kehitysmaissa paranisi. Dominikaaninen tasavalta on yksi SASKin avustuskohteista.

Sinä voit kantaa kansallisena onnellisuuden päivänä kortesi kekoon tukemalla Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASKin toimintaa. Lue lisää Dominikaanisesta tasavallasta ja lahjoita!

SAK on SASKin jäsenjärjestö.