s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tasa-arvolain uudistus on uusi…

Tasa-arvolain uudistus on uusi mahdollisuus ja haaste työpaikoille

Erkkilä Marja

– Tasa-arvolain uudistus merkitsee isoa askelta työpaikkojen tasa-arvon edistämisessä. Tasa-arvolaki määrittelee tästedes tasa-arvosuunnitelman vähimmäissisällön sekä pakottaa työnantajan, jonka palveluksessa on vähintään 30 työntekijää, laatimaan tasa-arvosuunnitelman. Toivottavaa on, että työpaikoilla luovuttaisiin vanhoista ennakkoasenteista ja uudistus nähtäisiin aitona mahdollisuutena parantaa työoloja ja tuottavuutta, sanoo SAK:n tasa-arvosihteeri Marja Erkkilä.

Erkkilän mukaan voimassa oleva tasa-arvolaki ei ole toiminut tarkoitetulla tavalla tasa-arvosuunnittelun osalta. Tasa-arvosuunnitelmia on laadittu alle kolmanneksella työpaikoista ja ne ovat usein yleisluontoisia.

– Uusi laki edellyttää laatimaan tilastoselvitykset työpaikan tasa-arvotilanteesta sekä kartoitukset naisten ja miesten tehtävien luokituksesta, palkoista ja palkkaeroista. Kartoitukset tuovat näkyville työpaikan tasa-arvon nykytilan ja antavat pohjan tavoitteiden ja konkreettisten toimenpiteiden laatimiselle. Palkkakartoitukset parantavat luottamusmiesten mahdollisuuksia edistää samapalkkaisuuden toteutumista olennaisesti, Erkkilä painottaa.

– Uutta on myös se, että lakiesityksen perusteluissa on kirjauksia siitä, että töiden vaativuuksia ja palkkoja tulisi voida vertailla myös eri työehtosopimusten soveltamispiirissä olevien työntekijöiden kesken. Näin lain uudistus luo paineita kehittää edelleen sellaisia työn vaativuuden arviointijärjestelmiä, jotka mahdollistavat hyvinkin erilaisten töiden keskinäisen vertailun, Erkkilä toteaa.

Tasa-arvosihteeri Marja Erkkilän mukaan uudistus on suuri haaste työpaikoille – niin työnantajille kuin työntekijöillekin. Tasa-arvosuunnitelma on lain mukaan laadittava yhteistyössä henkilöstön edustajien kanssa. Erkkilä toivookin, että yhteinen suunnitteluprosessi aikaansaa työpaikalla avointa keskustelua, lisää tasa-arvonäkökulman tiedostamista ja johtaa konkreettisiin tasa-arvoa edistäviin toimiin.

– Lain uusi työnantajavelvoite sukupuoleen perustuvan syrjinnän ennaltaehkäisystä on erityisen haastava koko työyhteisölle. Tasa-arvon eteen kannattaa kuitenkin ponnistella, sillä tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen kohtelu parantaa työilmapiiriä, vähentää ristiriitoja ja sairaspoissaoloja sekä viimekädessä lisää tuloksellisuutta, Erkkilä painottaa.

– Lakiuudistuksen toimeenpano edellyttää viranomaisilta ja työmarkkinajärjestöiltä riittävää tiedotusta ja koulutusta, jotta tasa-arvosuunnittelu kartoituksineen lähtee työpaikoilla kunnolla käyntiin, Erkkilä muistuttaa.

Hallitus päätti asiaa koskevan lakiesityksen sisällöstä torstaina 30.syyskuuta. Tasavallan presidentin on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle perjantaina 8.10. Laki tulisi voimaan 1.1.2005.

Lisätietoja:
tasa-arvosihteeri Marja Erkkilä, puh. (09) 7721 456 tai 040 731 2389