s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Tasa-arvodirektiivi uusittiin

Tasa-arvodirektiivi uusittiin

Euroopan parlamentti hyväksyi keskiviikkona direktiivin, joka koskee naisten ja miesten tasa-arvoista kohtelua työssä ja ammatillisessa koulutuksessa. Alunperin vuodelta 1976 oleva direktiivi uudistettiin ja laajennettiin perinpohjin.

Direktiiviin sisältyy ensimmäisen kerran EU-tasolla sukupuolisen häirinnän määritelmä sekä välillisen ja välittömän syrjinnän määritelmät. Direktiivin mukaan äitiyslomalta työhön palaavilla tulee olla oikeus palata entiseen tai vastaavaan työhönsä vähintään samoilla työehdoilla, joihin hän olisi ollut oikeutettu poissaolonsa aikana. Se myös määrittelee häirinnän sukupuoleen perustuvaksi syrjinnäksi, joka on kiellettyä.

– Työehtosopimustoiminnan kannalta on tärkeää, että kaikki sukupuolten yhdenvertaisen kohtelun vastaiset työehtosopimusten määräykset ovat pätemättömiä tai voidaan julistaa mitättömiksi, toteaa SAK:n tasa-arvosihteeri Marja Erkkilä.

Direktiivi on pantava täytäntöön jäsenvaltioissa vuoteen 2005 mennessä. Suomessa on käynnissä tasa-arvolain uudistamistyö. Tätä varten asetetun toimikunnan määräaika päättyy syyskuun lopussa. Toimikunta voi näin ollen ottaa tuoreeltaan huomioon tasa-arvodirektiivin aiheuttamat lainmuutostarpeet.