Tanssinopettajien lakko laajenee

26.04.2012 13:08

Teatteri ja Mediatyöntekijät ry (Teme) aloittaa tanssinopetuksen alan työnseisauksien sarjan ensi viikolla. Teme on jo aiemmin jättänyt lakkovaroituksen keskiviikoksi 2. toukokuuta. Eilen järjestö on jättänyt uusia lakkovaroituksia.

Temen mukaan toinen lakko alkaa torstaina 10. toukokuuta kello 7.00 ja päättyy lauantaina 12. toukokuuta kello 22.00. Seuraava työnseisaus alkaa maanantaina 14. toukokuuta kello 7.00 ja päättyy tiistaina 15. toukokuuta kello 22.00.

Lakko koskee niitä työtehtäviä, joihin sovelletaan Teatteri- ja Mediatyöntekijät ry:n ja Suomen Tanssioppilaitosten liitto STOPP ry:n välistä Tanssinopettajien työehtosopimusta. Sopimuksen piirissä on noin 500 työntekijää.

Työnseisauksen syynä on Teatteri ja Mediatyöntekijät ry:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n sekä Suomen Tanssioppilaitosten liitto ry:n välisten työehtosopimusneuvottelujen epäonnistuminen.

Liittojen välisen työehtosopimuksen voimassaolo on päättynyt 31. maaliskuuta, ja Teme on todennut neuvottelut kirjallisesti päättyneiksi 16. huhtikuuta. Erimielisyyttä on työehtosopimuksen määräyksistä ja palkankorotusten tasosta.

Sopimus jäi raamin ulkopuolelle

Tanssinopettajien työehtosopimus päätettiin viime syksynä jättää raamisopimuksen ulkopuolelle, jotta sopimusta voitaisiin uudistaa mm. opettajien työtehtävien, työaikojen ja palkkausjärjestelmän osalta. Temen mukaan kevään neuvotteluissa työnantajapuoli on kuitenkin tarjonnut huononnuksia ja raamisopimuksen tason alittavia palkankorotuksia.