Tanskassa nuorilla kaksinkertainen työtapaturmariski

06.08.2009 13:36
Siivoustyössä. Kuva: Ville Juurikkala

Tanskassa alle 25-vuotiaille työntekijöille sattuu työtapaturmia kaksi kertaa useammin kuin muiden ikäryhmien työntekijöille. Joka kymmenennelle alle 25-vuotiaalle on sattunut työtapaturma. Peräti 90 prosenttia tapauksista on jäänyt rekisteröimättä. Neljännes nuorista tekee työtä, jossa rikotaan työsuojelumääräyksiä.

Tiedot ilmenevät Tanskan ammatillisen keskusjärjestön LO:n vielä työn alla olevasta selvityksestä. Sen tavoitteena on haastatella kesän aikana 3 000 nuorta kesätyöntekijää työsuojeluasioista. Viime kesänä samankaltaisessa selvityksessä haastateltiin 1 800 kesätyöntekijää.

Nuorten tapaturma-alttiutta selittää paitsi heidän vähäinen työkokemuksensa myös työnantajien välinpitämätön asenne. Peräti 40 prosenttia haastatelluista on todennut, ettei heille ole kerrottu työpaikkojensa turvallisuusriskeistä. LO:n nuorisokonsultti Matias Bredde pitää selvityksessä paljastuneita tietoja erittäin huolestuttavina.

Hänen mukaansa nuorilla teetetään liian pitkiä työpäiviä ja heidän on nostettava liian raskaita taakkoja. Lisäksi tavallisiin riskeihin kuuluvat vaaralliset koneet ja laitteet sekä kemikaalit, kuten liuottimet.

LO toimittaa tiedot hankkeessa paljastuneista epäkohdista niiden vakavuuden mukaan joko paikallisille ammattiosastoille tai työsuojeluviranomaisille. Tämän kesän haastattelujen perusteella LO on toimittanut työsuojeluviranomaisille tiedot 53 tapauksesta. Pahimmista tapauksista tehdään tutkintapyyntö poliisille.