Tanskan yksityissektorille matalat palkankorotukset

19.04.2012 11:24
SAK

Tanskan yksityisellä sektorilla on solmittu uusi kaksivuotinen työehtosopimus. Ammatillisen keskusjärjestön LO:n jäsenkunnassa se korottaa noin puolen miljoonan työntekijän ja toimihenkilön palkkoja tänä vuonna vähintään 1,25 prosenttia ja ensi vuonna vähintään 1,5 prosenttia.

Palkkojen ostovoiman säilyminen on nyt kiinni siitä, kuinka laajasti paikallistasolla solmitaan tiistaina hyväksytyn sopimuksen korotustason ylittäviä sopimuksia. Inflaation ennustetaan Tanskassa etenevän tänä vuonna 2,5 prosenttia.

LO:n puheenjohtaja Harald Børsting on tyytyväinen sovittelijan esityksen pohjalta syntyneeseen sopimukseen. Hän uskoo, että tavallista maltillisempi palkkaratkaisu luo edellytyksiä uusien työpaikkojen syntymiselle. Tanska on menettänyt vuonna 2008 alkaneiden talousvaikeuksien aikana lähes 200 000 työpaikkaa.

Jäsenäänestyksessä 69 prosenttia äänestäneistä kannatti sovittelijan esityksen hyväksymistä. Alle kolmannes äänioikeutetuista osallistui jäsenäänestykseen.