Tanskan lapsilisäuudistus rankaisee köyhiä perheitä

21.10.2009 09:43
Ejner Holst. Kuva: LO Danmark

Tanskan hallitus aikoo lopettaa lapsilisän 15-17-vuotiaalta nuorelta, joka ei käy koulua eikä ole töissä. Ammatillinen keskusjärjestö LO vastustaa suunnitelmaa, koska se rankaisisi ennen muuta pienituloisten ja vähän koulua käyneiden isien ja äitien perheitä. Se ilmenee LO:n teettämästä selvityksestä.

Sen mukaan pienituloisten ja vähän koulua käyneiden vanhempien perheissä on - muihin perheisiin verrattuna - kaksi kertaa tavallisempaa, että perheen 15-17-vuotias tyttö tai poika ei ole koulussa eikä töissä. Selvityksessä havaittiin samantapainen ero myös vertailtaessa 15-17-vuotiaan nuoren tilannetta sen mukaan, onko hänen isänsä tai äitinsä varhaiseläkkeellä vai ei.

LO korostaa, että toteutuessaan hallituksen suunnitelma ottaa pois lapsilisän perheiltä, jotka ovat muutoinkin muita huonommassa asemassa.

- On hullun naivia ajatella, että uhkaamalla ottaa rahat pois ihmisiltä he yhtäkkiä pystyvät motivoimaan lapsensa menemään kouluun tai etsimään työtä. Varsinkin kun työtä ei ole tarjolla, LO:n sihteeri Ejner K. Holst arvostelee. Hänen mielestään nuorta ei kerta kaikkiaan saa päästää koulusta ennen kuin hänelle on varmistettu harjoittelu- tai työpaikka.

Tänä vuonna Tanskassa maksetaan lapsilisää 0-2-vuotiaasta 138 e/kk, 3-6-vuotiaasta 109 e/kk ja 7-17-vuotiaasta 86 e/kk.