Tanskalaisliitto 3F laajentaa toimintaansa sosiaalista polkumyyntiä vastaan

04.02.2008 12:15
3F - Fagligt Fælles Forbund

Tanskassa ammattiliitto 3F käyttää kaksi miljoonaa euroa tehostaakseen toimintaansa sosiaalista polkumyyntiä vastaan. Päämääränä on parantaa olennaisesti Itä-Euroopasta ja Aasiasta tulleen työvoiman työehtojen valvontaa. 2-vuotiseen hankkeeseen palkataan viisi työntekijää, joiden tehtävänä on koettaa turvata ulkomaalaistaustaisille työntekijöille tanskalaiset työehdot.

Hankkeen "itäkonsulteiksi" kutsutut työntekijät toimivat läheisessä yhteistyössä 3F:n ammattiosastojen kanssa. Ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden työehtoihin liittyvät väärinkäytökset ovat kasvavassa määrin vaatineet ammattiosastojen vastatoimia.

3F pyrkii hankkeellaan myös havahduttamaan poliitikot ja viranomaiset tajuamaan tilanteen vakavuus. Liitto odottaa, että siitä saadaan hankkeen avulla todisteet, joita vastuulliset tahot eivät voi ohittaa.

Kymmenesosa ammattiliitto 3F:n jäsenistä on etniseltä alkuperältään muita kuin tanskalaisia. Vuoden 2007 joulukuussa liitolla oli 357 000 jäsentä, joista kolmannes oli naisia. Jäsenet työskentelevät teollisuuden, kuljetuksen ja palvelualojen työpaikoilla. Järjestö toimii sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.

Maahanmuuttajien ja ulkomaisen työvoiman väärinkäyttö on laajentunut lähes kaikille 3F:n järjestämisaloille, 3F totesi tammikuun lopulla.