Talouskasvua suojeltava – työelämän uudistuttava

Suomen kestävyysvaje tulisi OECD:n mielestä saada kuriin lähinnä rakenteita uudistamalla. SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta yhtyy näkemykseen: valtiontalouden suurin haaste ei ole ensi vuoden budjettialijäämä, vaan pitkän aikavälin kestävyysvaje.
12.02.2014 11:03
SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta

SAK:n ekonomisti Ilkka Kaukoranta pitää OECD:n näkemystä Suomen keinoista tarttua kestävyysvajeeseen toimivina.

Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n tänään julkistaman maaraportin mukaan valtiontalouden suurin haaste Suomessa ei ole ensi vuoden budjetin alijäämä, vaan pidemmän aikavälin kestävyysvaje.

OECD:n asiantuntijoiden maaraportista tulee tukea ehdotukselle valtiontalouden sopeutusten aikatauluttamisesta ensi vaalikaudelle, arvioi Kaukoranta.

Rakenteellisten uudistusten osalta OECD suosittelee esimerkiksi kuntaliitoksia, eläkeuudistusta ja entistä aktiivisempaa työvoimapolitiikkaa.

Työelämän uudistuttava

Eläkeuudistuksen lisäksi työurien pidentäminen edellyttää OECD:n mukaan työelämän parantamista.

Järjestö suosittelee suomalaisille lisää elinikäistä oppimista ja joustoja työaikoihin ikääntyneille työntekijöille.

Pienten lasten vanhempia ja pitkäaikaistyöttömiä OECD auttaisi työllistymään aktiivisella työvoimapolitiikalla eli järjestämällä heille tukea työllistymiseen.

Suomen ongelma – elektroniikkateollisuuden romahdus

Maaraportti arvioi lisäksi, että hintakilpailukyvyn sijaan Suomen viennin ongelmana on ennen kaikkea elektroniikkateollisuuden romahdus. Työmarkkinajärjestöjen työllisyys- ja kasvusopimuksen OECD luottaa parantavan Suomen kilpailukykyä ja kasvua.

Kaukoranta huomauttaa, että eläkeuudistuksen linjoista SAK:lla on eri näkemys kuin OECD:llä.

Jälleen kerran suositellaan osa-aikaeläkkeen ja työttömyysturvan lisäpäivien poistoa sekä tiukempia kriteerejä työkyvyttömyyseläkkeelle. Pitää kuitenkin muistaa, että työelämässä on myös muita kuin OECD:n taloustutkijoita. Eläkejärjestelmän pitää kohdella oikeudenmukaisesti myös raskasta työtä tekeviä.

OECD:n Suomi-maaraportti (englanniksi)