s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Talotekniikka-alalla sovintoes…

Talotekniikka-alalla sovintoesitys

Talotekniikka-alalla sovintoesitys. Kuva: Ville Juurikkala.

Talotekniikka-alan sovittelu on jatkunut viime yönä ja tänään koko päivän. Valtakunnansovittelija Juhani Salonius teki iltapäivällä sovintoesityksen alan sopimusosapuolille. Vastausaikaa on annettu iltakahdeksaan asti.

Jos sopimusta ei synny, alkaa lakon ensimmäinen vaihe huomenna torstaina klo 7.00. Se koskisi kaikkia Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten alueilla talotekniikka-alan työehtosopimuksella tehtäviä sähkötöitä sekä putki- ja putkierityskohteiden töitä. Lakon piiriin kuuluisi lisäksi useita muita kohteita eri puolilta maata. Yhteensä lakon piiriin kuuluisi noin 2 500 sähköasentajaa ja 900 putkiasentajaa ja -eristäjää.

Talotekniikka-alan sopimuksen piirissä on 10 500 Sähköliittoon kuuluvaa sähköalan ammattilaista ja 4 500 Rakennusliittoon kuuluvaa putki- ja eristyspuolen ammattilaista.

Myös energia-alan sovittelua on tänään jatkettu Sähköliiton ja Finergyn toimistojen kesken. Suuret neuvottelukunnat jatkavat sovittelua torstaina ja perjantaina.