Tallinnan tunneli vai Jäämeren rata? – Infravisiot loistavat poissaolollaan

Suomeen tarvitaan pitkän aikavälin liikenneinvestointiohjelma. Se vauhdittaisi talouskasvua ja edistäisi työllisyyttä, sanoo SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen.
23.06.2016 10:05
Sauli Hievanen

SAK on laatimassa yhdessä usean muun toimijan kanssa ehdotusta Suomen tulevaisuuden kannalta tärkeimmistä liikenneinvestoinneista. Hankkeeseen ryhdyttiin, koska hallitus ei odotuksista huolimatta ole laatinut ohjelmaa tulevaisuuden liikenneinvestoinneista.

– Sipilän hallitus tekisi viisaasti, jos perustaisi parlamentaarisen komitean laatimaan Suomelle pitkän aikavälin liikenneinvestointiohjelman. Tämä päätös ei maksaisi mitään, mutta sen myönteiset heijastusvaikutukset leviäisivät laajalle ja parantaisivat muun muassa Suomen kilpailukykyä, Sauli Hievanen kirjoittaa blogissaan.

Hän painottaa, että onnistuneella liikennepolitiikalla voidaan vaikuttaa muun muassa työvoiman liikkuvuuteen ja asuntojen rakentamiseen ja niiden hintojen kehitykseen.