s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suuren veroalen tilalle kohdis…

Suuren veroalen tilalle kohdistettuja erikoistarjouksia

SAK:n pääekonomisti Pertti Parmanne:

Pertti Parmanne

Valtiovarainministeri Sauli Niinistö lupailee ensi vuoden budjettiin veroleikkauksia kaikille tuloryhmille (HS 28.7.2002). Hän lienee siis pyörtänyt keväisessä kehysriihessä esittämänsä vaatimuksen nostaa palkansaajien sairausvakuutusmaksua tai lupaa sen ylikompensointia.

Valtiovarainministeri on toisaalta huolestunut valtion velkaantumisesta. Toiveet suuresta veroalesta kutistunevat siksi pieniksi erikoistarjouksiksi. Ne on syytä kohdistaa pienituloisille työntekijöille, koska se tukee parhaiten työllisyyttä.

Kansainvälisen talouden ongelmat ovat uhka suomalaisten työllisyydelle. Erityisesti on torjuttava pitkäaikaistyöttömyyttä ja estettävä työttömyyden periytyminen perheissä seuraavalle polvelle. Siksi budjetin painopisteenä tulee olla aktiivinen työllisyyspolitiikka: työllisyysmäärärahoja tarvitaan lisää ja aikuisväestön osaamisen kohottamisohjelma on käynnistettävä.

Hallituksen on syytä pysyä talvisen sosiaalipaketin yhteydessä antamissaan sitoumuksissa. Toivottavasti valtiovarainministeri tänä vuonna pidättäytyy jokavuotisesta työttömien uhkailusta ja keskittyy todellisiin työllisyyttä parantaviin ja työssä jaksamista lisääviin toimiin.

SAK:n keskeisimmät tavoitteet valtion vuoden 2003 talousarvioon

SAK:n esitykset valtion talousarvioon vuodelle 2003 ja vuosien 2003-2006 määrärahakehyksiin (pdf)

Lisätietoja:

Pääekonomisti Pertti Parmanne, puh. (09) 772 1310