Suomi putosi globaalin työoikeusindeksin kärjestä

Työntekijöiden perusoikeuksien tilaa vuosittain arvioiva Global Rights Index on ensimmäistä kertaa pudottanut Suomen pois viisiportaisen asteikkonsa parhaalta tasolta. Tänään Genevessä julkaistu indeksi sijoittaa Suomen nyt tasolle kaksi.
12.06. 09:07

Työntekijöiden aseman heikentyminen on työoikeusindeksin mukaan globaali trendi, joka tällä hetkellä näkyy jyrkimpänä Euroopassa. Korkeamman lähtötason takia tilanne Euroopassa on kuitenkin keskimäärin yhä parempi kuin muissa maanosissa. Heikoimmalla tasolla perusoikeuksien suojelu on alueittaisessa vertailussa Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa.

SAK:n kansainvälisen asioiden päällikkö Pekka Ristelä.

– Ensimmäistä kertaa jokin Pohjoismaa putoaa pois parhaimmasta luokituksesta. Se on vakava asia, koska indeksissä on kyse nimenomaan perusoikeuksista. On surullista, että ennen hyvänä esimerkkinä tunnettu Suomi on nyt osa heikentyvän perusoikeustilanteen kansainvälistä trendiä, kommentoi SAK:n kansainvälisen asioiden päällikkö Pekka Ristelä.

Työntekijöiden kannalta huonoimpina maina kaikkiaan 151 maata kattava indeksi listaa Bangladeshin, Valko-Venäjän, Ecuadorin, Egyptin, Eswatinin, Guatemalan, Myanmarin, Filippiinit, Tunisian ja Turkin. Suomen ohella kaksitoista muuta maata oli pudonnut indeksissä alaspäin. Sijoitustaan onnistui parantamaan vain kaksi maata, Romania ja Brasilia.

Yksittäisistä perusoikeusrikkomuksista yleisimpiä olivat lakko-oikeuden, neuvotteluoikeuden ja järjestäytymisvapauden rikkomukset. Julkaisu kertoo myös muun muassa ammattiyhdistystoimijoiden pidätyksistä, pahoinpitelyistä ja murhista.

Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC:n nyt yhdettätoista kertaa julkaisema Global Rights Index pohjautuu 97 indikaattoriin, jotka on johdettu Kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimuksista ja näihin liittyvästä oikeuskäytännöstä. Vuoden 2024 indeksi koskee huhtikuusta 2023 maaliskuuhun 2024 kestävää aikaväliä.

Global Rights Index 2024