s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomi houkuttaa edelleen virol…

Suomi houkuttaa edelleen virolaista työvoimaa

Yli neljännes (28%) virolaisista on vähintäänkin melko halukas tulemaan Suomeen töihin – erittäin halukkaita on kahdeksan prosenttia eli noin 84 000 virolaista. Tiedot käyvät ilmi SAK:n TNS-gallupilla teettämän Viron työmarkkinailmastotutkimuksen ennakkotiedoista. Tutkimusaineisto edustaa noin 1,1 miljoonaa virolaista. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä 1009 virolaista 4.-25.2.2004.

Kun nyt saatuja vastauksia verrataan aiempina vuosina toteutettujen tutkimusten tuloksiin niin käy ilmi se, että niiden virolaisten määrä, jotka ovat erittäin halukkaita tulemaan Suomeen töihin sekä täysin haluttomien määrä on nyt korkeimmillaan. Erittäin halukkaiden määrä on kaksinkertaistunut neljästä prosentista kahdeksaan prosenttiin vuoteen 2002 verrattuna. Erittäin haluttomien osuus on puolestaan kohonnut kolme prosenttiyksikköä 47 prosentista 53 prosenttiin.

Suomeen töihin haluavat ovat keskimäärää useammin nuoria alle 25-vuotiaita, opiskelijoita ja työttömiä. Merkillepantavaa on aiempien tutkimuksien tapaan se, että Viron venäjänkieliset ovat innokkaampia töihin tulijoita kuin muut. Suomea ainakin jossain määrin puhuvat ovat myös keskimäärää halukkaampia käymään Suomessa töissä.

Suomen työmarkkinoiden vetovoima lisääntynyt muihin EU-maihin verrattuna

Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, missä määrin Suomen työmarkkinat houkuttavat virolaisia suhteessa muihin EU-maihin. Vastaajilta kysyttiin, mihin maahan he olisivat ensisijaisesti halukkaita menemään töihin lyhyeksi tai pidemmäksi ajaksi kun Virosta tulee EU:n jäsen.

Suomen työmarkkinat houkuttavat virolaisia eniten. Ensisijaisesti Suomen valitsee 13 prosenttia virolaisista. Saksa kuitenkin houkuttaa virolaisia käytännössä yhtä paljon kuin Suomi. Tulokset ovat muuttuneet hieman vuodesta 2002: Saksan vetovoima on vähentynyt ja Suomen kohonnut.

Vajaa puolet (45%) virolaisista ei edes ajatuksen tasolla tunne minkäänlaista houkutusta lähteä Viron ulkopuolelle töihin.

Ensisijaisesti Suomen työmarkkinat valinneita virolaisia on kaikkiaan noin 136 000. Keskimäärää useammin Suomen valitsevat ne, jotka voisivat hakeutua erilaisiin palvelutehtäviin (mm. hotellit), myyntitöihin, rakennus- ja siivousalan ammatteihin, teknisen ja sähköalan töihin, sekä teollisuuden erilaisiin valmistustehtäviin. Korkeaa koulutusta vaativiin asiantuntijatehtäviin tähyävät sen sijaan valitsevat kohteekseen muita useammin Saksan ja muut EU-maat kuin Suomen.

Kaavioita Viron työmarkkinailmastotutkimuksesta 2004
SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen: Palvelujen liikkuvuus vaatii tilaajayritysten vastuuta ja ammattiliitoille kanneoikeutta
SAK:n lausunto kauppa- ja teollisuusministeriölle 15.3.2004 – Direktiiviehdotus palveluista sisämarkkinoilla (pdf)

Johtaja Matti Tukiainen, puh. (09) 772 1340 tai 0400 600 099