s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomi ei saa suistua Saksan ti…

Suomi ei saa suistua Saksan tielle

Matti Viialainen

SAK:n apulaisjohtaja Matti Viialainen Pohjois-Savon ay-parlamentissa:

Puolueiden lupaukset suurista menonlisäyksistä ja veronalennuksista ovat kirjeitä joulupukille, ellei Suomen teollisuuteen ja palveluelinkeinoihin pian saada uutta kasvua ja dynamiikkaa. Uuden hallituksen ehdottomasti tärkein – ja samalla vaikein tehtävä – on vauhdittaa Suomen taloutta muita EU-maita ripeämpään kasvuun.

Saksan tie ei saa vahingossakaan olla myös Suomen tie. Väärällä politiikalla voidaan lyhyessäkin ajassa tuhlata viime vuosien saavutukset ja suistaa Suomi hiipuvan talouden, paisuvan velan, työmarkkinaselkkausten ja pahenevan työttömyyden kierteeseen. Palkansaajien kannattaa käydä äänestämässä, ettei käy näin huonosti.

Kansantalouden kakkua on nyt ensin kasvatettava ennen kuin sitä ryhdytään innolla lisää jakamaan. On siis ensi sijassa kasvu- eikä suinkaan jakopolitiikan aika. Tämä tosiasia tulisi ottaa vakavasti vaalipuheissa, hallitusohjelmassa ja ratkaistaessa hallituspohjaa.

Kauniiden sanojen katteeksi tarvitaan näyttöjä ja käytännön tekoja. Yksi arviointiperuste eri tahojen työllisyyspuheiden uskottavuudelle on se kuinka puolue tai ehdokas toimi silloin kun päätettiin kahdesta viime vuosien tärkeimmästä kasvun työkalusta, alhaisen korkotason vakauttaneesta Suomen Emu-jäsenyydestä ja maamme taloushistorian suurimmasta investoinnista eli 30 000 henkilötyövuotta tuovasta lisäydinvoimaluvasta.

Onneksi vientinäkymät Kiinaan ja muualle Kaukoitään, Venäjälle sekä uusiin EU-maihin ovat edelleen lupaavat. Tehty tuloratkaisu tuo vakautta ja ostovoimaa kotimarkkinoille. Euroopan keskuspankin johtokuntakin on viimein taipunut alentamaan korkoja. Mikäli vaalitulos ja hallitusratkaisu tukevat edelleen kasvun politiikkaa, Suomi voikin selviytyä varsin hyvin ja palkansaajien työllisyys sekä ostovoima edelleen kohentua.

Uuden hallituksen on jatkettava vastuullista, elvyttävää talouspolitiikkaa. Mutta sen on panostettava nykyistä enemmän aktiiviseen elinkeinopolitiikkaan. Oikeat, kannattavat uudet työpaikat sekä vanhoissa että uusissa yrityksissä ovat avain siihen, että suomalaisten työssäkäyntiaste nousee 70 prosenttiin ja ylikin. Silloin on varaa sekä veronkevennyksiin että palvelujen kohentamiseen ja velankin lyhentämiseen.

Verokeskustelussakin on nähtävä metsä puilta. Päähuolenaiheena pitää olla veropohjan turvaaminen. Mitä enemmän on kannattavia yrityksiä ja työssäkäyviä palkansaajia ja mitä parempi on heidän palkkatasonsa, sitä enemmän kertyy tuloja myös kunnille ja valtiolle. Korkeatkaan veroprosentit eivät auta, jos ei ole mitä ja ketä verottaa. Vain talouskasvu turvaa hyvinvointiyhteiskunnan. Se tulisi muistaa myös vaalilupauksia jaettaessa.

Apulaisjohtaja Matti Viialainen, puh. 040-760 6250