Suomen kodintarvikkeet valmistetaan Kiinassa laittomien ylitöiden turvin

Kansainvälisen työelämän normit eivät toteudu monissa kiinalaisissa tehtaissa, jotka valmistavat tuotteita suomalaisiin koteihin. Kansalaisjärjestö Finnwatchin tekemän selvityksen mukaan tehtaiden työolosuhteet ja tuotteita tilaavien yritysten vastuukäytännöt ovat parantuneet, mutta petrattavaa olisi vielä paljon.
26.06.2012 15:02
SAK
Työntekijöiden nukkumasali kiinalaisessa tehtaassa

Yksi suurimmista ongelmista Kiinan tehtailla on se, ettei työntekijöillä ole mahdollisuutta itsenäiseen järjestäytymiseen tai omien edustajiensa valitsemiseen.

– Kiinassa toimii työntekijöitä näennäisesti edustava, valtiollinen liitto ACFTU. Se on ajanut lähinnä työnantajien etua, kertoo Finnwatchin tutkija Henri Purje.

Ylitöitä jopa kolme kertaa enemmän kuin laki sallii

Selvityksen mukaan työntekijät kokivat myös, ettei heillä ole sopivaa väylää, jossa mahdollisia ongelmia voisi nostaa esiin. Moni kokee, että on parempi olla hiljaa, jottei aiheuta itselleen enempää ongelmia.

Tutkimuksesta selviää myös, että Kiinan lain sallimat 36 ylityötuntia kuukaudessa ylittyvät roimasti.

– Tutkimissamme tehtaissa raja ylittyi kaksin- tai pahimmillaan kolminkertaisesti. Töitä paiskittiin usein 11–13 tuntia vuorokaudessa, kuutena päivänä viikossa, Purje kertoo.

Suurien ylityötuntien määrä selittyy osittain tehdastyöntekijöiden huonolla tulotasolla. Jokaisessa selvityksen tehtaissa maksettiin vähintään paikallisen minimipalkan verran, eli 135–190 euroa kuukaudessa. Työntekijöiden mukaan elämiseen riittävä palkka olisi kuitenkin noin 375 euroa kuukaudessa, johon pääsee vain suurilla ylityömäärillä.

Kaikki yritykset eivät halunneet osallistua selvitykseen

Selvityksessä tutkittiin esimerkiksi Bilteman, Fiskarsin, Clas Ohlsonin, Keskon ja S-ryhmän vastuullisuuskäytäntöjä. Tutkittavista yrityksistä Hong Kong ja Stockman eivät osallistuneet ollenkaan selvitykseen liittyvään kyselyyn. Kenttätutkimusta tehtiin Kiinan Guangdongin maakunnassa sijaitsevissa tehtaissa, joissa valmistetaan Bilteman, Fiskarsin ja Clas Ohlsonin tuotteita.

– Tuloksista ei voi vetää johtopäätöksiä, että kaikki tehtaat Kiinassa toimisivat samalla tavalla. Tulokset ovat kuitenkin hyvin suuntaa-antavia, sanoo Purje.