Suomen kasvuyritykset kovia työllistäjiä

Nopeasti henkilöstöään lisäävien kasvuyritysten määrä on viime vuosina noussut, ilmenee työ- ja elinkeinoministeriön katsauksesta.
11.10.2013 10:12
SAK
Pia Björkbacka

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestön elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia Björkbacka on tyytyväinen, että työtä tarjoavat kasvuyritykset ovat saaneet enemmän jalansijaa Suomessa. Kasvuyritykset työllistävät työntekijöistä kuusi prosenttia, vaikka kaikista Suomen yrityksistä niiden lukumäärä on vain 0,24 prosenttia.

Björkbacka tähdentää, että myönteisestä kehityksestä on huolehdittava myös tulevaisuudessa.

– Kasvuyritysten synnyttäminen edellyttää, että talouden toiminnan perusedellytykset pidetään kunnossa. Varsinkin koko väestön hyvästä koulutustasosta huolehtiminen on tärkeää.

SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija muistuttaa, että yrityskentässä tapahtuu jatkuvia muutoksia.

– On vaikea ennustaa, mille aloille uutta työtä syntyy. Työntekijöillä on siksi oltava laajasti tietoja ja taitoja, joita voi nopeasti täydentää ja sen jälkeen hyödyntää uusilla aloilla.

Myös toimivat rahoitus- ja tukipalvelut ovat kasvuyrityksille tärkeitä. Björkbacka pitää esimerkiksi hallituksen ensi vuodelle esittämää 35 miljoonan euron määrärahaa Teollisuussijoituksen ja Veran kasvurahastojen pääomituksiin hyvänä suuntauksena, sillä rahastot ovat kasvuyrityksille pankkilainan vaihtoehto.

Kasvuyrityksiksi työ- ja elinkeinoministeriön katsaus luokittelee yritykset, joilla kolmivuotisen tarkastelujakson alussa on vähintään kymmenen työntekijää ja jotka jakson aikana kasvattavat henkilöstönsä määrää vuodessa vähintään 20 prosenttia.

Vuosina 2008–2011 kasvuyrityksiä oli Suomessa yhteensä 758, mikä on sata enemmän kuin edellisellä kaudella. Kasvuyritykset työllistivät vuoden 2011 lopussa yhteensä 87 000 henkilöä.