s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomen Gallup: Kolme neljästä …

Suomen Gallup: Kolme neljästä haluaisi tuponeuvottelut käyntiin

Sopimuskierros 2004

Kolme neljästä (72 %) suomalaisesta on sitä mieltä, että neuvottelut keskitetyn tulopoliittisen kokonaisratkaisun aikaansaamiseksi tulisi aloittaa. Vain joka kymmenes (11 %) on tuponeuvottelujen aloittamista vastaan. Tämä käy ilmi Suomen Gallupin (TNS-Gallup) viime viikolla toteuttamasta tutkimuksesta, johon haastateltiin yhteensä viittäsataa yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen virhemarginaali on 4,5 %.

Työnantajajärjestön epäröinnistä huolimatta myös yrittäjien enemmistö (57 %) toivoo neuvottelujen käynnistyvän ja vain joka neljäs (26 %) yrittäjä vastustaa neuvottelujen aloittamista. Keskimääräistäkin innokkaampiin tupon kannattajiin puolestaan kuuluvat johtavassa asemassa olevat sekä ylemmät toimihenkilöt (80 %). Työväestöön kuuluvista kolme neljästä (73 %) toivoo tuponeuvottelujen käynnistyvän, alemmista toimihenkilöistäkin useampi kuin kaksi kolmesta (69 %).

Tupon kannatus näyttää jonkin verran kasvaneen syksyn mittaan. Syyskuussa toteutetussa Suomen Gallupin työmarkkinailmastotutkimuksessa tupoa kannatti kaksi kolmesta suomalaisesta (66 %), kun taas joka neljäs (26 %) toivoi tuolloin, että työehtosopimusneuvottelut käytäisiin tällä kertaa liittotasolla.

Voimassaoleva tulosopimus päättyy 15. helmikuuta. Työnantajajärjestö EK on epäillyt keskitettyjen työehtosopimusneuvottelujen edellytyksiä tänä syksynä sillä perusteella, että osapuolten näkemykset ovat liian kaukana toisistaan. Palkansaajajärjestöt SAK, STTK ja Akava ovat ilmoittaneet olevansa valmiita käynnistämään neuvottelut.

Lisätietoja:
SAK:n jäsenpalveluosaston johtaja Matti Tukiainen, puh. 0400 600 099