Suomalaismepit haluavat verokilpailun kuriin

Verokilpailun hillitseminen saa vankan tuen sunnuntaina valituilta europarlamentin suomalaisjäseniltä. Kaikki palkansaajien Työkoneeseen vastanneet suomalaismepit haluavat Euroopan unionin säätävän yritysverotukselle vähimmäistason.
27.05.2014 12:29
Euroopan parlamentin täysistuntosali

Tällä hetkellä osa EU:n jäsenvaltioista houkuttelee yrityksiä alhaisella verotuksella. Suomalaismepit pitävät tällaista verokilpailua pitkällä aikavälillä kaikille jäsenmaille haitallisena.

Työkoneeseen vastanneet suomalaismepit ovat yksimielisiä myös siitä, että työntekijöihin on sovellettava työskentelymaan vähimmäisehtoja. Samasta työstä on meppien mukaan maksettava sama palkka työntekijän kansallisuudesta riippumatta.

Työkoneen vastausten mukaan lähes kaikki suomalaismepit tukevat ammattiliittojen kanneoikeutta. Vain keskustan Anneli Jäätteenmäki on sitä mieltä, ettei liitoille ole tarvetta järjestää EU-tasolla joukkokanneoikeutta työntekijän aseman turvaamiseksi.

Jäätteenmäki on eri linjoilla myös pankkisääntelyn suhteen. Muut Työkoneeseen vastanneet suomalaismepit ovat valmiita antamaan EU:lle enemmän toimivaltaa säännellä pankkeja ja rahoituslaitoksia tulevien kriisien ehkäisemiseksi. Anneli Jäätteenmäen mukaan pankkien sääntelyä ei pidä enää EU-tasolla lisätä.

SAK:n, STTK:n ja Akavan Työkoneeseen vastanneista ehdokkaista kuusi valittiin sunnuntaina Euroopan parlamenttiin. Näistä kaksi edusti sdp:tä ja loput olivat kokoomuksen, keskustan, vihreiden ja vasemmistoliiton ehdokkaita. Europarlamenttiin valittiin yhteensä kolmetoista suomalaisjäsentä.