s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomalaiset torjuvat työttömyy…

Suomalaiset torjuvat työttömyysturvan porrastamisen

Suomalaiset eivät hyväksy ajatusta ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastamisesta. Kaksi kolmesta (66 %) suomalaisesta vastustaa porrasta työttömyysturvaan, vain joka neljäs (25 %) pitää porrasta perusteltuna. Työttömistä porrasta vastustaa peräti 88 prosenttia, vain yhdeksän prosenttia pitää ajatusta portaasta oikeana.

Portaalle ei lämmetä missään väestöryhmässä. SDP:n äänestäjistä porrasta vastustaa 73 prosenttia, vasemmistoliiton äänestäjistä 72 %, vihreiden äänestäjistä 68 % ja keskustan äänestäjistä 61% on vastaan. Kokoomuksen äänestäjät jakaantuvat eniten kahtia: porrasta vastustaa 48 prosenttia ja kannattaa 44%. Myös johtavassa asemassa olevien (58 %) ja yrittäjien (54 %) enemmistö asettuu vastustamaan ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastamista.

Tiedot käyvät ilmi Suomen Gallupin työmarkkinailmastotutkimuksesta, johon elo- ja syyskuussa haastateltiin 1 007 suomalaista. Vastaajat edustavat koko maan 15-vuotta täyttänyttä väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Suomen Gallup tutkii puolivuosittain suomalaista työmarkkinailmastoa SAK:n tilauksesta.

Ajatus tulopoliittisten neuvottelujen aikaistamisesta talouden laskusuhdanteen takia jakaa suomalaisia. Puolet (50 %) uskoo, että neuvottelut on järkevää käydä alkuperäisen aikataulun mukaisesti noin vuoden päästä. Kolmannes (35 %) aikaistaisi neuvotteluja. Joka kuudennella (16 %) ei ole asiasta mielipidettä. Palkansaajajärjestöjen jäsenistä eniten aikaistamisen kannattajia löytyy SAK:laisten keskuudessa (41 %).

Suomalaisten mielestä vakavimmin työttömyyttä vastaan taistelee edelleen ammattiyhdistysliike. Ay-liike saa työstään työllisyyden hyväksi ennätyskorkean arvostuksen – kaksi kolmesta (65 %) suomalaisesta uskoo ammattiyhdistysliikkeen tehneen vakavaa työtä työllisyyden hyväksi. Ay-liikkeen on koko kuuden vuoden tarkastelujakson ajan arvioitu tekevän vakavimmin työtä työttömyyden poistamiseksi Suomesta. Arvostus ay-liikkeen työllisyydenhoitoa kohtaan on lisäksi kaiken aikaa lisääntynyt.

Seuraavaksi suurinta on usko presidentti Tarja Halosen työhön työllisyyden hyväksi (54 %). Työnantajien ja Lipposen hallituksen työllisyydenhoitoon uskoo 44 prosenttia suomalaisista, opposition työllisyysponnistuksiin 39 prosenttia. Tälläkin kertaa työllisyydenhoidossa jumbosijalle sijoittuu Suomen Pankki, jonka työllisyystoimet vakuuttavat vain joka neljännen suomalaisen (24 %).

Kaikki saavat työllisyystoimistaan hiukan viime keväistä paremman arvosanan. Eniten on parantunut arvio hallituksen työllisyystoimista – viime keväänä ne vakuuttivat vain noin joka kolmannen suomalaisen (31 %).

Myös työttömät turvaavat erityisesti ammattiyhdistysliikkeeseen: ay-liikkeen ponnistuksiin työllisyyden hyväksi uskoo työttömistä 62 prosenttia. Ammattiyhdistysliike saa ainoana toimijana työttömien enemmistön arvostuksen työllisyydenhoidostaan. Toiseksi vakavimmin työttömyyttä on myös työttömien mielestä torjunut presidentti Tarja Halonen (46 %). Työnantajiin (36 %), oppositioon (35 %) ja hallitukseen (31 %) uskoo noin kolmannes, Suomen Pankkiin reilu viidennes (22 %) työttömistä.

Etujärjestöistä suomalaiset arvostavat edelleen eniten SAK:ta. SAK:ta ilmoittaa arvostavansa vähintään melko paljon lähes kolme neljästä suomalaisesta (70 %). Muut etujärjestöt saavat suomalaisilta melko tasaisesti arvostusta: STTK:ta arvostaa 56 prosenttia suomalaisista, ja samoihin lukuihin päätyy myös Suomen Yrittäjät. Akavaa arvostaa 54 prosenttia, Palvelutyönantajia ja TT:tä 53 prosenttia ja MTK:ta 50 prosenttia suomalaisista.

Lisätiedot:

Tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, Suomen Gallup, puh. 040-557 2393