s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomalaiset kannattavat SAK:n …

Suomalaiset kannattavat SAK:n energiamallia

Yli puolet suomalaisista (54 %) kannattaa SAK:n esittämää kokonaisratkaisua Suomen energiatuotannosta. SAK:n mallissa sähkön lisätarpeesta puolet tuotettaisiin uusiutuvilla energialähteillä ja energian säästöllä, kolmannes lisäydinvoimalla ja vajaa neljännes maakaasulla. Suomen Gallupin tutkimuksen mukaan mallia kannattaa enemmistö kaikista väestöryhmistä. Puolueittain tarkasteltuna eniten tukea SAK:n mallille antavat SDP:n (70 %) ja kokoomuksen (65 %) äänestäjät. Vasemmistoliiton äänestäjistä kokonaisratkaisua kannattaa 60 prosenttia, keskustan 59 prosenttia ja myös puolet vihreiden äänestäjistä (50 %) hyväksyy SAK:n energiamallin.

Suomen Gallup tutki SAK:n toimeksiannosta kansalaisten käsityksiä energiatuotannosta 29.4.- 5.5.2002. Kyselyyn vastasi yhteensä 1626 15-70-vuotiasta suomalaista eri puolilla maata.

Uutta energiakapasiteettia tarvitaan

Valtaosa (78 %) suomalaisista katsoo, että sähkön kulutus kasvaa tulevinakin vuosina ja siksi Suomessa tarvitaan joka tapauksessa uutta energiantuotantokapasiteettia. Keskimääräistä useammin näin ajattelevat kokoomuksen (98 %), SDP:n (90 %) ja keskustan (82 %) kannattajat.

Myös valtaosan mielestä (78 %) Suomen energiaratkaisujen on perustuttava monipuolisuuteen, eikä mitään energiatuotannon vaihtoehtoja saa sulkea pois. Puolueittain tarkasteltuna näin ajattelee 93 prosenttia kokoomuksen, 88 prosenttia SDP:n, 85 prosenttia keskustan sekä 70 prosenttia niin vasemmistoliiton kuin vihreidenkin kannattajista.

Mieluummin kotimaista ydinvoimaa kuin tuontisähköä Venäjältä

Suomalaiset ovat edelleen sitä mieltä, että Suomen pitää säilyttää kohtuullinen omavaraisuus sähköntuotannossa. Kolme neljäsosaa (78 %) väestöstä arvioi, että liika riippuvuus Venäjältä tuotavasta energiasta ei ole pitkän päälle Suomen etujen mukaista.

Jos perusvoiman tuottamisen vaihtoehdot ovat kotimainen lisäydinvoima ja sähkön tuonti Venäjältä, pitää 58 prosenttia kansalaisista lisäydinvoimaa parempana vaihtoehtona. Sähkön tuonnin Venäjältä asetti etusijalle 19 prosenttia. Enemmistö kaikkien muiden puolueiden paitsi vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajista ajattelee näin. Vihreiden äänestäjistä 37 prosenttia pitää kotimaista lisäydinvoimaa parempana vaihtoehtona 38 prosentin puoltaessa mieluummin sähkön tuontia Venäjältä. Vasemmistoliiton kannattajista lisäydinvoiman asetti etusijalle 49 prosenttia ja sähkön tuonnin 33 prosenttia.

Vastaajilta kysyttiin myös erikseen sähkön tuottamisesta kotimaisella tai venäläisellä ydinvoimalla esittämällä väite: Sähköä tulisi tuottaa mieluummin suomalaisessa ydinvoimalassa kuin tuoda sähköä Venäjän ydinvoimaloista.

Valtaosa suomalaisista (70 %) on väitteen kanssa samaa mieltä. Huomattavasti muiden puolueiden kannattajista poiketen eri mieltä väitteestä oli 27 prosenttia vihreiden ja 24 prosenttia vasemmistoliiton kannattajista.

Ydinvoimaratkaisusta huolimatta vihreiden toivotaan jatkavan hallituksesta

Tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista (50 %) on sitä mieltä, että vihreiden olisi jatkettava hallituksessa, vaikka eduskunta hyväksyisikin luvan uuden ydinvoimalaitoksen rakentamiselle. Vihreiden kannattajista näin ajattelee 66 prosenttia. Samaa mieltä on 60 prosenttia SDP:n, 52 prosenttia vasemmistoliiton, 44 prosenttia kokoomuksen ja 43 prosenttia keskustan äänestäjistä.

Vain kolmannes seuraa ydinvoimakeskustelua

Noin kolmannes (35 %) kansalaisista seuraa paljon tai melko paljon uutta ydinvoimalaa koskevan lupahakemuksen käsittelyä eri tietolähteistä. 64 prosenttia kansalaisista puolestaan ilmoittaa, että seuraa käsittelyä melko vähän tai käytännössä ei lainkaan.

Kiinnostus asiaa kohtaan on suurempaa lisäydinvoiman kannattajien (44 %) kuin vastustajien (36 %) joukossa. Eniten asia näyttää kiinnostavan kokoomuksen (56 %) kannattajia. Vasemmistoliiton äänestäjistä asiaa seuraa 50 prosenttia, SDP:n 46 prosenttia, vihreiden 43 prosenttia ja keskustan 36 prosenttia.

Apulaisjohtaja Matti Viialainen
Puh. (09) 7721 323 tai 040-760 6250