s a k·fi Näistä puhutaan Uutiset Suomalaiset huolissaan yrityst…

Suomalaiset huolissaan yritysten heikentyneestä yhteiskuntavastuusta

Kuva: Ville Juurikkala

Kolme neljästä (75 %) suomalaisesta arvioi suomalaisten työnantajien ja yritysten heikentyneen yhteiskuntavastuun näkyvän perusteettomina irtisanomisina ja aidon yhteistyön puutteena työpaikoilla. Erityisen vahvasti tätä mieltä ovat työttömät (87 %), alemmat toimihenkilöt (85 %) sekä työväestö (84 %). Näkemys on kuitenkin yhteinen kaikille väestöryhmille. Myös mm. yrittäjien enemmistö (58 %) allekirjoittaa näkemyksen.

Eri puolueiden kannattajista vahvimmin perusteettomista irtisanomisista ja aidon yhteistyön puutteesta ovat huolissaan vasemmistoliiton (94 %), SDP:n (86 %) ja vihreiden (85 %) kannattajat, mutta myös selvä enemmistö keskustan (71 %) ja kokoomuksen (64 %) kannattajista. Ikäryhmistä yritysten yhteiskuntavastuuta peräänkuuluttavat etenkin 50-64-vuotiaat (87 %) ja 25-34-vuotiaat (78 %).

Kaksi kolmesta (68 %) suomalaisesta pitää perusteltuna, että palkansaajat jollakin tavoin reagoivat yritysten heikentyneeseen yhteiskuntavastuuseen. Kokoomuksen äänestäjiä ja yli 65-vuotiaita lukuun ottamatta enemmistö kaikissa väestöryhmissä uskoo, että yritysten heikentyneeseen yhteiskuntavastuuseen on järkevää puuttua jonkinlaisella mielenilmauksella. Vahvimmin reagoinnin kannalla ovat työttömät (86 %), työntekijät (80 %) ja opiskelijat (77 %).

Eri puolueiden kannattajista erityisesti vasemmistoliiton (94 %) ja vihreiden (89 %) kannattajat pitävät hyvänä, että heikentyneeseen yhteiskuntavastuuseen reagoidaan. Kokoomuksen äänestäjät puolestaan jakautuvat tässä täysin: 49 prosenttia pitää 12.12. mielenilmauspäivää tai jopa järeämpiä toimia perusteltuina, 48 prosenttia taas ei pidä mielenilmausta tarpeellisena.

Puolet suomalaisista (50 %) pitää nimenomaan palkansaajien 12.12. mielenilmauspäivää oikeanlaisena reaktiona irtisanomisiin. Noin joka viides (18 %) olisi kaivannut työnseisausten kaltaisia järeämpiä toimia. Vain neljäsosa (27 %) suomalaisista ei pidä mielenilmauspäivää lainkaan tarpeellisena.

Myönteisintä vastakaikua palkansaajien mielenilmauspäivä saa nuorilta (62 %) ja opiskelijoilta (62 %). Järeämpiä toimia peräänkuulutetaan erityisesti vasemmistoliiton kannattajien (44 %), vihreiden (32 %) ja työttömien (35 %) keskuudessa. Myös keskimääräistä useampi työntekijä (29 %) olisi pitänyt järeämpiäkin toimia perusteltuina.

Suomen Gallup selvitti SAK:n toimeksiannosta kansalaisten suhtautumista yritysten yhteiskuntavastuuseen ja 12.12. mielenilmauspäivään haastattelemalla 1.-8. joulukuuta puhelimitse tuhatta suomalaista.

Suomen Gallup, tutkimusjohtaja Juhani Pehkonen, puh. 040 557 2393

Kaavioita (pdf):
– Onko suomalaisten työnantajien ja yritysten yhteiskuntavastuu heikentynyt sillä tavoin, että se näkyy perusteettomina irtisanomisina ja aidon yhteistyön puutteena työpaikoilla?
– Mielipiteet 12.12. mielenilmauspäivän järjestämisestä